Verliefd of houden van

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Als je graag voor iemand wilt zorgen en liefde wilt geven, een warm thuis bieden en in voor en tegenspoed hem wil helpen, gezelligheid creëren voor ons samen en nog meer van dit soort gevoelens, ben je dan verliefd of houd je dan van iemand? Zelf weet ik niet zo goed raad met deze gevoelens en wat ik er mee moet. Dit is zo gegroeid het laatste half jaar. Wie kan mij helpen om een beetje duidelijkheid te scheppen in deze situatie?

Antwoord

Lief meisje,

Tja, hoe wil je zelf je gevoelens omschrijven? En wat is er belangrijk voor jou om te weten of het om verliefdheid gaat dan wel om houden van? Blijkbaar heb je een jongen ontmoet die van allerlei gevoelens bij je oproept. “You fall in love”, zeggen de Engelsen, het overkomt je en is (meestal) helemaal geweldig... vlinders in je buik, en zo! Maar liefde is iets anders: dat groeit langzamerhand vanuit verliefdheid en vraagt om te handelen met gevoel én met verstand. Liefhebben -houden van- is een werkwoord en heeft te maken met keuzes én met trouw.

Het is goed om je gevoelens te analyseren... ik zou je aanraden om eens een boek te lezen over liefde, relaties, trouw: er zijn verschillende goeie boeken op de markt! Ik noem geen titels, want of je iets goed vindt heeft te maken met je achtergrond. Ga naar de bibliotheek, of naar een (christelijke) boekhandel en bekijk maar eens wat je zou willen lezen.

Vriendelijke groeten,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

verliefdheid