Schatgraven in de Thora

Ds. A. Jonker / Geen reacties

Vraag

Sinds enige tijd beluister ik de bijbelstudies van Peter Steffens. Hij is een Messias belijdende Jood en bijbelleraar. De bijbelstudie die ik de afgelopen week heb beluisterd heet "Schatgraven in de Thora". En zo voelt het ook, als schatgraven in de Bijbel. De dingen die hij vertelt, zijn veelal nieuw voor mij en dan vooral de verbindingen die hij legt van het Oude Testament naar het Nieuwe Testament. Hoe hij laat zien dat de Heere Jezus ook al aanwezig is in het Oude Testament, bijvoorbeeld. Zelf kerk ik bij de PKN, voorheen Gereformeerde Bond. Regelmatig denk ik: Wat jammer dat dit in onze kerk nauwelijks genoemd wordt, de rijkdom vanuit het Oude Testament en vanuit de Joodse achtergrond. Regelmatig denk ik: O, is dat de achterliggende gedachte? Hebben de predikanten deze kennis niet van het Hebreeuws en de Joodse geschiedenis en traditie? Of is er een andere reden dat dit niet genoemd wordt?

Antwoord

Wat fijn dat je aan Bijbelstudie doet en zo jouw kennis van en inzicht in de Heilige Schrift vergroot. Terecht merk je op dat Peter Steffens een heel eigen manier van Bijbeluitleg heeft. Hij gaat heel nadrukkelijk uit van de Hebreeuwse taal, ook als het gaat om de namen. Tegelijkertijd betrekt hij de getalswaarde van namen en woorden bij zijn uitleg. Dit laatste wordt niet door iedereen op diezelfde manier gezien.

Nu heeft iedere manier van Bijbeluitleg sterke en minder sterke kanten. Het is goed om die naast elkaar toe te passen. Zo krijg je meer dan eens prachtige vergezichten. Tegelijk is het van belang om niet één manier, hoe aantrekkelijk ook, als de enige juiste te zien.

Hoewel de predikanten in de PKN worden opgeleid met kennis van de Hebreeuwse taal, krijgt die taal niet altijd de aandacht, die gewenst is. Dat geldt ook voor de verbinding tussen O.T. en N.T. Hierbij kan wellicht ook als negatieve factor gelden dat er nog steeds heel wat ‘vervangingstheologie’ in de kerken aanwezig is. Met vervangingstheologie wordt bedoeld dat de kerk de plaats van Israël heeft ingenomen, dat God na de komst van Jezus Christus Zijn verbond met de kerk heeft en niet meer met Israël. Gelukkig gaan ook steeds meer ogen ervoor open dat dit bijbels gezien onjuist is!

Het zijn juist de Messiasbelijdende Joden die meer dan eens een brugfunctie in kunnen vervullen in het verstaan van de Bijbel als eenheid en de betekenis van het O.T.

Ds. A. Jonker