Met mezelf in de knoop

dr. J. van der Wal / 6 reacties

Vraag

Ik zit vreselijk met mezelf in de knoop. Door misbruik heb ik zo'n enorme afschuw van mezelf, ik haat m'n lichaam!  Een advertentie laatst in de krant over seksueel misbruik was voor mij een enorme trigger. Alles, alles, komt weer boven. Ik voel me waardeloos en walgelijk! Daardoor ben ik weer heel depressief en weet ik niet meer hoe ik verder moet door het leven. Ik zie geen enkel doel meer, geen enkele uitweg meer! Voel me eenzaam. Maar trek me ook terug, steeds meer. Voel me zo ongelukkig onder de mensen: Iedereen is normaal en ik niet! Ik kan niet meer. De dood trekt steeds meer! Hoe kan het dat dit steeds weer opspeelt, terwijl je er al vaker over gepraat hebt? Komt er dan nooit een tijd, dat je dit een "plekje" kunt geven? Ik word hier zo moedeloos en wanhopig van... mijn leven heeft geen enkele zin meer!

Antwoord

Misbruik is een ernstig te nemen probleem. Uit je vraag blijkt niet hoe ernstig het was, door wie en hoe vaak en op welke leeftijd het voorkwam. Evenmin blijkt of anderen uit je gezin en/of naaste familie er van weten en of zij je terzijde (kunnen) staan. Dat zijn allemaal heel belangrijke zaken om goed aandacht aan te besteden, voordat je verantwoorde adviezen kunt geven om hiermee om te gaan.

Als het om adviezen gaat, kan ik daarom op dit moment alleen in algemene zin iets zeggen.

1. Het eerste is zoals gezegd, het gebeuren ernstig nemen. Dat betekent onder ogen zien wat er is gebeurd en wat het met je heeft gedaan en nog doet. Dat is vaak een zeer pijnlijk en ook langdurig proces.

2. Dat houdt tevens in dat je daar praktisch altijd anderen bij nodig hebt. Dit is gewoon teveel voor iemand alleen. Daarom raad ik je aan hulp te zoeken, Bijv. via je huisarts vragen naar verantwoorde hulpverlening. Ook pastorale hulp is zeer gewenst, omdat er vaak problemen rond schuld, schaamte en de geloofsbeleving meespelen in het verwerken van wat gebeurd is.

3. Wat kan helpen om je te realiseren waar het om kan gaan, is lezen over het onderwerp. Ik noem bijv. "Incest, een informatieve en praktische handreiking in bijbels licht", serie Praktisch & Pastoraal, door drs. Janneke Kok, drs. Anja Koster, dr. Jan van der Wal; Uitg. Groen, Leiden. Dat helpt om je eigen beleving in een breder kader te plaatsen. Het biedt erkenning en adviezen.

4. Als het te moeilijk is om direct hulp te vragen, kan een tussenstap zijn om anoniem te chatten met een deskundige hulpverlener bij Eleos. Zie www.mindguide.nl.

5 Welke mogelijkheid je ook kiest, stel niet uit, maar pak het liefst vandaag nog concreet op.

Van harte hoop ik dat je hiermee iets verder kunt.

Dr. J. van der Wal

Lees meer artikelen over:

depressiefseksueel misbruiksuicide
6 reacties
Roozemond
Je mag mijn emailadres opvragen bij refowebredactie. Schroom niet!!
Ik weet wat je doormaakt.... bovendien weet Hij het ook, don't give up!!! 'k Bid voor je!!
AHHK76
Lieve vraagstel(st)er,
Wat een strijd, wat een verdriet, wat een pijn! Je hebt het verschrikkelijk moeilijk! Maar je bent niet waardeloos of walgelijk of abnormaal....! Ook al voel jij jezelf zo! God ziet jou niet zo, Hij wil je helpen. Ook al zie en voel je dat niet en al kun je Hem niet begrijpen. Vlucht niet in de dood! Het is geen (goede) oplossing. Zoek hulp, je bent het waard en je kunt hier uitkomen. Ook al kun je dat nu nog niet begrijpen en geloven. Er zijn mensen die jou waardevol vinden en willen helpen. Zoek christelijke hulpverlening en vraag eventueel medicatie.
Het wordt weer anders, echt! Ik zal ook voor jou bidden. Heel veel sterkte.
Groetjes van mij.
Sun87
Lieve vraagstel(st)er,
De pijn die je beschrijft, daar ben ik ook doorheen gegaan. Die pijn was zo ondraaglijk dat ik ook vaak heb gedacht om een einde eraan te maken. Maar de dood is niet de oplossing, daar is de dood te definitief voor. En hoewel je je nu misschien niet kunt voorstellen dat je het nog langer vol kan houden, of dat het ooit anders zal worden, is dat wel zo. Het is mogelijk een mooi leven te leiden, ook na de pijn en de littekens van misbruik te hebben meegemaakt. Houd vol. Zoek hulp. Er is een uitweg. Ook met mij mag je contact opnemen, als dat je zou helpen. Liefs
Welkom
Ofdat ik dit geschreven heb, een raar geleden. Ik voel wat je door moet maken. Ik ben heel erg opgeknapt door therapie en steun. In die tijd dacht ik ook dat het leven voor mij niks meer te bieden had. Ik merk dat het een zwak punt blijft, als er maar over misbruik gepraat wordt, krijg ik het al benauwd. Maar weet er nu wel beter mee om te gaan. Ik voel me weer wat positiever en probeer me niet meer onder druk te laten zetten door broers/mannen. Je mag mijn email opvragen bij de redactie. GEEF NIET OP HOOR!!!! Je ben een waardevol uniek persoon. STERKTE Lliefs
Jansje
Heel veel sterkte in je zorgen. Ook voor mij zeer herkenbaar. Zoek hulp, ook pastorale hulp. Het is zo belangrijk.
Je mag er zijn. Ik heb het zelf nog niet helemaal verwerkt, maar weet wel vanuit mijn naaste omgeving dat het mogelijk is en dat geeft moed. Geef het niet op. De Heere weet van je diepste angst en pijn af. Ook mijn email mag je opvragen. Veel liefs.
Laurie
Lief mens,

Ja, je leest het goed, je bent een mens, waarlijk een mens, omdat de Heere je hier in dit aardse tranendal nodig vind. Ook al kun jij dat nu nog niet bekijken, maar het is echt waar!
Ik ben ook een slachtoffer van sexueel misbruik. Anders dan jij bent, jij hebt jouw bevindingen, ik de mijne. Ik heb waarlijk nooit aan de dood gedacht, omdat de dood zeker geen oplossing bied!. Maar wel me niet waardig te voelen, en nog heel vaak.
Ik heb al een lange weg achter de rug. Talloze hulpverlening, maar eerst niet te vinden wat voor mij nodig was.
En toch uiteindelijk de juiste te mogen ontmoeten. Nooit opgeven lief mens, ook voor jou is er een plekje waar je hulp zult krijgen. En dan te mogen weten dat je mens bent, dat je mens mag zijn, met al je gevoelens, gedachten, maar vooral ook al je emoties. Boosheid en woede mag er zijn!
De Heere is ook mens geworden, uitgenomen de zonde, maar ook Hij heeft als mens emoties, ja zelfs God, want staat er niet geschreven: En het berouwde Hem. En daarom, juist daarom mag je nou alles bij Hem neerleggen.
Niet opgeven hoor lief wezen! Het is een diep dal waar je doorheen zal moeten, maar Hij zal je ondersteunen!
En niet schrikken hoor, het heeft bij mij wel vijf jaar geduurd, maar het is het waard hoor!
De diepste pijn kom je niet te boven, niet in dit leven. Maar als jij jezelf aan het leven onttrekt kom je die nooit te boven, ook niet in het leven na dit leven! Dus ik kan je alleen maar zeggen: geef niet op, ga op je knieën en vouw je handen voor de Heere. Vraag Hem om hulp en vooral om wijsheid. Meer kan ik je niet aanbevelen.
Ga tot Hem, in al je verdriet en pijn, in al je smartelijkheden.

Laurie