Doorgeslagen vriend

Ds. C.J. Droger / 4 reacties

Vraag

Ik ben een meid van 16 jaar en heb 2 jaar verkering met een jongen die 18 is. Ik kom uit een refogezin en ben dus christelijk opgevoed. Mijn vriend daarintegen niet. Hij is ‘licht-christelijk’ opgevoed  (ze deden er eigelijk niks aan) totdat ik verkering kreeg met hem. Hij is tot geloof gekomen en dat vond ik 1,5 jaar geleden erg fijn! Maar nu slaat hij al een jaar helemaal door... Hij verplicht me alles. Ik heb altijd een klein beetje make-up op. Hij zegt: Mag niet. Ik heb door-de-week een broek aan (zondags niet). Hij zegt: Mag niet. Ik kijk wel eens tv. Hij zegt: Mag niet. Terwijl ik dat alles van mijn ouders wel mag. Nu ben ik het een keer zo zat geworden dat ik zijn telefoontjes niet meer beantwoordde. Hij is naar mijn huis gekomen en is boos geworden waar mijn moeder bij was. Toen heeft ze hem voor het eerst kwaad gezien. Hij heeft laatst een boekje van mijn ouders gekregen die een dominee heeft geschreven. Nu neemt hij alles wat die dominee in dat boekje schrijft over. Vandaar ook die felle reacties over mijn uiterlijk. Mijn ouders weten dit nu ook. De dominee waar mijn vriend eerst naar de kerk ging is hier een keer op een morgen op bezoek geweest, omdat die zich er zorgen over maakte dat ik niet goed wordt behandeld door mijn vriend. Mijn ouders zeggen dat ik het maar uit moet maken, maar wat moet ik? Kan dit verholpen worden?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ik begrijp dat je in een moeilijke situatie zit en graag advies krijgt hoe je moet handelen. Wat jammer dat je vriend telkens zo reageert. Dat hij zo zwart-wit in zijn opvattingen geworden is. Of heeft hij altijd al zoiets over zich? Sommige mensen kunnen moeilijk omgaan met nuances. Of met dingen die iets afwijken van wat zij willen. Een vraag is ook, of je nog wel iets voelt voor je vriend. Als hij je telkens zo behandelt, kan ik me voorstellen dat de verliefdheid die je eerst voor hem voelde, langzaam gedoofd is. Als dat zo is, hebben je ouders gelijk en zou je de verkering het beste kunnen beëindigen. Als er niets bij je vriend verandert, kunnen jullie zo niet in het huwelijk treden. Je zult dan een heel moeilijke toekomst binnengaan.

Ik denk dat jullie het beste een keer samen kunnen gaan praten met de dominee die bij jullie langs geweest is, omdat hij zich zorgen maakt over jullie relatie. Een attente dominee trouwens! Neem hem in vertrouwen en probeer tot een gesprek met zijn drieën te komen. Op grond daarvan zou de dominee jullie een advies kunnen geven. Hij kent jullie goed en zal vast weten wat het beste is.

Leg deze dingen ook in het gebed aan de HEERE voor. Vraag aan Hem of Hij je de weg wil wijzen die je moet gaan in deze moeilijke situatie. Als we met elkaar willen trouwen, moeten we bij elkaar passen. Geestelijk ook op één lijn zitten. Als dat niet het geval is, moeten we onze relatie beëindigen. Denk niet: als we maar eenmaal getrouwd zijn, wordt het vast beter. Meestal is dat niet zo. Zoek ook hierin naar Gods weg. Dat is het beste.

Sterkte en wijsheid toegewenst!

Ds. C. J. Droger

Ds. C.J. Droger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Vlaardingen
  • Status:
    Actief
4 reacties
Antoinette
Wandel met God, en kom voor jezelf op.
Zorg dat je zelf alles goed snapt wat in de bijbel staat, lees lees en lees nog eens...
En vraag of de Heilige Geest je laat zien wat de waarheid is.
Mensen kunnen soms de bijbel van A-Z kennen maar als de geest er niet over is gegaan, als men niet wedergeboren is ... wordt meestal alles verkeerd uitgelegde..
Je ziet vaak dat mensen heel erg wettisch worden, regel op regel op regel en er is geen ruimte meer voor het werk van de Heilige Geest.
Het is altijd het belangrijkst om Jezus te volgen en niet als eerste op uiterlijke zaken te letten.
Alphonsus
Het is geen onbekend verschijnsel dat mensen die door Gods boodschap "gegrepen" zijn in de eerste tijd wat radicaliseren.
Dat kan voor henzelf zeer nuttig zijn om te laten gelden wat geschreven is: doch gij geheel anders.

De liefde daarentegen als vrucht van de werking van de Geest, laat de ander vrij en legt niets op.

Een Christelijk leven in de praktijk kan de ander zonder woorden winnen voor Gods zaak, ook al is die ander bekend met het evangelie.

Boos worden en ruzie maken komen niet voort uit een goede geest.
Wijs hem daarop. Spreek samen over jullie beide invullingen van je geloofsleven en geef het gebed alle ruimte hierin.

Bij een onveranderde houding in de toekomst (hij staat dan niet open voor liefdevolle vermaningen) is het beter om (tijdelijk) afscheid van hem te nemen.

Sterkte in deze geloofsstrijd.
Con
* reactie verwijderd door Refoweb *

<i>Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies is er het forum.</i>
md1
* reactie verwijderd door Refoweb *

<i>Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies is er het forum.</i>