God verlaten

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Ik ken een lied: "Als g' in nood gezeten, geen uitkomst ziet. Wil dan nooit vergeten, God verlaat u niet." Mijn vraag is: Als ik God nu wel verlaat, verlaat Hij mij dan nog niet?

Antwoord

Natuurlijk is de belofte ''God verlaat u niet'' een belofte voor diegenen die hun heil bij God zoeken. Ongelovigen en goddelozen verlaat Hij wel terdege (zie bijv. 2 Kronieken 15:2) Het is dus een geloofsbelofte.

Als de gelovigen echter God verlaten (en dat doen zij helaas nog al te vaak) dan kan God zeker daarover ook Zijn ongenoegen laten blijken. Er kan dan zowel een gevoel van Godsverlating zijn als blijken van verlating. Bijvoorbeeld toen Israël (Achan) van de buit van Jericho stal. De belofte aan Jozua was: Ik zal u niet begeven of verlaten, maar de mannen van Israël werden toen wel geslagen door Ai.

Hij verlaat de Zijnen echter nooit totaal en finaal, maar Hij brengt ze weer tot Hem terug (ondanks onze ontrouw), zodat zij ook weer weten en  ervaren: Hij verlaat mij niet!

Ds. J. L. Schreuders