Break-up met mijn vriendin

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik ben een jongen van 21 jaar en heb net na een driejarige relatie een break-up gehad met mijn vriendin. We zijn altijd bewust bezig geweest met de liefde en het seksuele aspect daarvan. Na ongeveer twee jaar besloten we een seksuele relatie te beginnen omdat we ervan overtuigd waren elkaars levenspartner te zijn. De reden van het beëindigen van de relatie is mij nooit helemaal duidelijk geweest, maar het komt erop neer dat haar gevoel weg is. Nu voel ik mij erg schuldig dat ik een seksuele relatie begonnen ben en het voelt ook als een plicht om met haar te trouwen. Ik weet niet goed of ik dit moet loslaten allemaal of juist er alles aan doen om haar terug te winnen om zo mogelijk toch “het met een persoon samen geweest zijn” in stand te houden.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Tja, vruchten plukken in de lente (zoals een dominee het eens verwoordde toen hij het had over een seksuele relatie voordat er van een huwelijk sprake was), dat heb jij -of beter gezegd: dat hebben jullie- gedaan. Je hebt nu spijt van je houding die je tijdens jullie relatie zo fantastisch leek.  En voelt je schuldig. Vervelend (als dit de juiste uitdrukking is).

Helaas kun je niet in je eentje beslissen dat het je plicht zou zijn om te trouwen. Want daar heb je op z’n minst háár wil en haar liefde bij nodig! Vraag jezelf af waardoor het komt dat de relatie is beëindigd. “Haar gevoel is weg”, schrijf je. Dat heeft niet alleen gevolgen, maar ook een oorzaak. Kijk daarbij dus niet alleen naar haar, maar juist kritisch naar jouw eigen aandeel!

Vraag jezelf af of je wel ooit goed naar haar hebt gekeken en geluisterd. Was er wel ooit sprake van wederzijdse liefde? Is het niet zo dat jouw eigen begeerten je nu, op dit moment, in de weg zitten en meer schuldgevoelens bezorgen dan dat er sprake is van liefde en de overtuiging ‘elkaars levenspartner te zijn’? Als ik jou was, zou ik maar eens goed nadenken of acceptatie niet de meest logische stap is, nu je alleen bent. En bij een eventuele volgende relatie heb je, hoop ik, je les geleerd. Liefde betekent géven, niet némen. En dat kun je niet in je eentje, met alleen jouw gevoelens.

Marijke Rots