Therapeutic touch

drs. A. Meijer / Geen reacties

Vraag

In mijn Hbo-v opleiding ging het onlangs op school over het onderwerp palliatieve zorg. Daarbij werden interventies aangehaald die je als verpleegkundige kunt uitvoeren om het lijden te verminderen. Het ging hierbij onder andere over therapeutic touch. Na even zoeken op internet komt deze handeling op mij over als een alternatieve geneeswijze, met daarbij zelfs een occulte achtergrond. Klopt dit? Zo ja, waarom wordt het dan toch gebruikt in de reguliere gezondheidszorg? Kan iemand mij hier antwoord op geven?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Therapeutic touch is mede gebaseerd op paranormale ideeën. Er wordt vanuit gegaan dat er in en rond het lichaam energiestromen zijn. Via de handen kunnen de therapeuten deze stromen beïnvloeden en zo 'het evenwicht'
herstellen. Het lijkt op 'strijken' of 'magnetiseren'.

Er wordt wel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar Therapeutic touch. Mij is niet duidelijk of deze methode effectief is. Bovendien: paranormale ideeën lijken mij geen goede basis voor het beoefenen van verpleegkunde. Ik weet dus ook niet goed waarom het wordt gebruikt in de reguliere gezondheidszorg. Blijkbaar is er behoefte aan...

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Tags in dit artikel:

occultparanormaal