Zou het mensdom vergeefs zijn geschapen

Ds. A. Goedvree / 4 reacties

Vraag

Wanneer er bij ons in de kerk gemeente iemand overleden is laat de dominee o.a. psalm 89:19 zingen. Als ik dit zing, dan komt de zin "Zou het mensdom dan vergeefs op aarde zijn geschapen" zo ongelovig op mij over, want na de komst van Jezus mogen we toch zeker wel weten dat dit niet vergeefs was. Ik vraag me af of ik er terecht moeite mee heb als dit door meer dan 1000 mensen hardop wordt gezongen.

Antwoord

Beste vragensteller,

De woorden van psalm 89 zijn diep aangrijpend. Zowel berijmd als onberijmd komt de vraag die gesteld wordt rauw op ons af. “Zou het mensdom dan vergeefs op aarde zijn geschapen?”, of “zoud Gij aller mensen kinderen tevergeefs geschapen hebben.” De berijming volgt de tekst van de psalm in een afgrondelijke kwestie. Let echter op de context van de psalm, die duidelijk te maken heeft met dagen van grote verdrukking en verderf. Het lijkt erop dat God zich heeft teruggetrokken van Zijn volk, en de vijand vrije hand heeft gekregen tot dood en verderf. De psalmist kan dat totaal niet meemaken in zijn beleving voor God en voor de mensen. De Heere heeft toch Zijn beloften gegeven, Zijn verbond gesloten? En zo, in het spanningsveld van geloof in verbond en beloften enerzijds en anderzijds de werkelijkheid van dood en verderf komt die diepe vraag: “zou het tevergeefs zijn?” Zou de dood de overhand nemen en door de beloftenissen van God heenbreken, tot overwinning...

Zo bezien is het een vraag die velen kunnen stellen, wanneer een geliefde is overleden. Echter, omdat wij mogen geloven dat Jezus Christus de dood heeft overwonnen -voor wie in Hem gelooft- mag dwars door die afgrondelijke vraag ook gezongen worden van het eeuwige leven: “'k Zal eeuwig zingen van Gods goedertierenheen.”

Kortom: de vraag staat niet op zichzelf, maar wordt ingegeven door de bittere realiteit van de dood - tot op de dag van vandaag. Maar, Christus leeft en geeft het leven aan wie in Hem gelooft.

Vriendelijke groeten,
Ds. A. Goedvree

Lees meer artikelen over:

Psalmen
4 reacties
vlokje
Het is de vertwijfelde uitroep van iemand die zich afvraagt OF het zo zal zijn. Lees de psalm in zn geheel.
Mij bekruipt soms het gevoel wel: Zou God dan de mensheid buiten het christendom vergeefs hebben geschapen??
Daniel
Of heeft de mens God vergeefs geschapen?

' Maar, Christus leeft en geeft het leven aan wie in Hem gelooft'.

Laten we dat maar geloven, anders is er geen leven na de dood.
Daniel
En beste vraagsteller.....in voetbalstadions zingen soms 40.00 mensen 'de moeder van de scheidsrechter is een hoer' dat geloven we toch ook niet.

1000 of 40.000 mensen, het maakt niet uit.
Het ware geloof is niet afhankelijk van het aantal mensen.
juni
vragensteller, het is nooit tevergeefs toch?

Het gaat toch altijd om Zijn eer?

david klaagt over de zware verdrukkingen die de gemeente Gods wedervaren zijn,biddend om verlossing uit hetzelve...in deze psalm89

lees hem maar in zn verband,i.p.v.een regeltje.

anders kom je soms in de knel he?
ik denk ook wel eens,k,leef voor piet S.
of jan..of ko zaktabak