God leren kennen

J.W.N. van Dooijeweert / 2 reacties

Vraag

De grote vraag in mijn leven is: hoe leer ik God kennen? Ik worstel hier nu ongeveer twee jaar mee sinds Gods Woord mij aangeraakt heeft en me liet stilstaan en nadenken. Ik weet dat mijn hart veranderd is en dat ik dit niet zelf heb gedaan. Ik merk juist dat mijn zondige hart van God vandaan zou rennen als Hij me niet tegenhield! Maar toch durf ik niet te zeggen een kind van God te zijn en vraag ik me dagelijks af: hoe kom ik aan deze zekerheid?

Ik bid erom en lees veel en lees dan dingen als “tot Jezus gaan” en “aan Zijn voeten komen”, maar hoe kom ik daar? Ik lees dat ik niet moet zien op mezelf en wat ik moet doen, maar alleen te zien op wat God gedaan heeft. Maar hoe dan? Ik heb Zijn stem nog nooit met kracht in mijn ziel gehoord, nog nooit Zijn liefde ervaren maar ik verlang er zo naar! Heb ik dan geen geloof? Hoe kom ik aan dit geloof? Onze dominee heeft het vaak over dat het zo nodig is dat Jezus zich aan ons openbaart, maar als dat niet gebeurt, doe ik dan iets verkeerd? Waarom zou God wachten Zijn genade te tonen?

Antwoord

God leren kennen. Wat heerlijk als die vraag je leven gaat beheersen. Ik herinner me deze tijd nog heel goed. En het erge was dat ik geen begeleiding had. En dat is helaas in onze tijd nu niet beter dan toen. Misschien nog wel minder dan toen. Wij hebben contacten met veel jonge mensen met deze vragen. Tegelijk komt bij mij ook de vraag naar boven: zijn we op de goede manier met deze vraag bezig? Daar bedoel ik niet alleen jou mee hoor. Je kunt wel worstelen met die vraag. Maar zoek je ook echt naar vervulling van deze vraag of ben je alleen bezig met: hoe weet ik dat ik een kind van God ben? “Hoe leer ik God kennen?” is een vraag die een duidelijk antwoord heeft: door het lezen (en herlezen, en bestuderen) van Gods Woord. Dat is de enige weg. Dat is ook het enige antwoord. Niet door allerlei dingen te bedenken waar het aan kan liggen; dominee, kerk, mensen om me heen, ben te slecht, ben niet uitverkoren, de Heilige Geest moet mij leiden. Hoe waar al die dingen kunnen zijn, toch zijn die dingen niet de oorzaak dat je Hem niet leert kennen.

Het is groot als je bij jezelf ontdekt dat je hart veranderd is. Maar het hart van koning Saul was ook veranderd. En toch werd hij geen kind van God. Dit laat je op je afkomen en je trekt de conclusie: “Maar toch durf ik niet te zeggen een kind van God te zijn en vraag ik me dagelijks af: hoe kom ik aan deze zekerheid?” Stop met dat zoeken naar zekerheid. Het geloof in Jezus Christus is de zekerheid. Geloven is niet iets waar je bij in slaap kunt vallen... en waar je toch heel gemakkelijk bij in slaap kunt vallen. “Ik geloof toch?!” En ik tob verder. En ik weet niet of ik een kind van God ben... Elke dag opnieuw is er de brandende vraag. En het gaat nog verder en mijn vragen worden steeds meer en steeds dringender.

“Ik bid erom en lees veel en lees dan dingen als tot Jezus gaan en aan Zijn voeten komen, maar hoe kom ik daar? Heel apart; ik zeg het nu zo: je moet je bekeren! Weet je wat dat in deze omstandigheden betekent? Je moet anders worden. Je moet veranderen van inzicht en veranderen van gezindheid. Nu zoek je naar antwoord op je vraag “ben ik een kind van God.” Hier moet een andere vraag voor in de plaats komen: “Hoe krijg ik omgang met God?”

Je weet best veel! Dat is goed. Maar wat je gezegd wordt is niet altijd in iedere omstandigheid goed. Je mag gerust eens op jezelf zien. Je mag jezelf ook afvragen waar je mee bezig bent. Vraag het je maar af: Zoek ik de Heere of zoek ik een beetje veiligheid, zekerheid voor na de dood? Je moet naar God Zelf om van Hem te horen hoe alles in elkaar steekt. In het volgende deel van je vraag staat tevens het antwoord.

“Ik heb Zijn stem nog nooit met kracht in mijn ziel gehoord, nog nooit Zijn liefde ervaren maar ik verlang er zo naar!” Let op wat ik nu zeg: begrijp dat niet verkeerd, maar neem het ter harte! Zijn liefde, barmhartigheid, goedheid en geduld, Zijn onbegrijpelijke ontferming en Zijn ondoorgrondelijke zondaarsliefde ervaar je iedere dag! Je mag leven, je krijgt eten, Hij nodigt je om tot Hem te komen, Hij geeft je gezondheid en kracht om te kunnen leven. Mag je dan nog denken dat je nooit Zijn liefde ervaren hebt? Dat je het niet opmerkt, dat begrijp ik. We worden daar ook niet in opgevoed. God is rechtvaardig en Hij haat de zonde. Hij is streng en zal de zonde eeuwig straffen... Maar dan gaan we nog verder: Kerstfeest, hoeveel jaren heb je het al mee gemaakt? Dan zie je Gods liefde: “Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verderft, maar het eeuwige leven heeft”. Zie je het schitteren?!

“Heb ik dan geen geloof? Hoe kom ik aan dit geloof?” Natuurlijk wel! Ik geloof dat het regent, ik geloof dat het buiten koud is, ik geloof dat God bestaat... enz. Ik twijfel niet aan je geloof. Ik ga helemaal niet oordelen over je geloof. Maar tussen geloven en geloven is nog wel een beetje verschil. Wat je nodig hebt is dat geloof dat zich aan de ene kant vastgrijpt aan Jezus Christus als Redder, maar aan de andere kant de handen doet ophouden om als een rechteloze alles van Hem te ontvangen uit genade. Hoe kom ik daaraan, aan dat geloof? Het volgende onderdeel van je vraag heeft hier mee te maken.

“Onze dominee heeft het vaak over dat het zo nodig is dat Jezus zich aan ons openbaart, maar als dat niet gebeurt, doe ik dan iets verkeerd?” Je dominee heeft gelijk: Je moet Jezus zien, horen, ervaren, hebben om te kunnen sterven en ook om te kunnen leven. Maar het is niet genoeg om dat beschouwend te zeggen en dat bevestigend te beantwoorden. Je kunt dit niet afwerken met: “Och, mocht dat nog eens gebeuren in je leven.” De openbaring van Jezus is geen lijdelijke gebeurtenis die je ondergaat. De openbaring van Jezus begint bij het lezen in de Bijbel. Het onderzoeken van de Bijbel. Niet kritisch, daar sterf je aan! Maar belangstellend en vragend, hopend, verwachtend, uitziende. In het besef dat je Hem alleen kunt leren kennen door te lezen in Gods Woord en te luisteren naar preken die naar Hem verwijzen. Strengheid, zwaarheid, bestraffingen en vermaningen leren je Jezus niet kennen. Maar als je bladzijde na bladzijde leest van Zijn goedheid en genade, van Zijn zondaarsliefde en Zijn vreugde in het oprapen van zondaren, dan... ja dan leer je Hem kennen zoals Hij is. Je doet niets verkeerd, maar je verwachting is verkeerd gestemd. Als je de Heere Jezus leert kennen ben je in je ervaring niet gelijk een “geliefd kind van God”, maar een arme zondaar die Hem nodig heeft.

“Waarom zou God wachten Zijn genade te tonen?” Wacht even: Wat zegt Naomi tegen Ruth?  “Zit stil, mijn dochter, want die man zal niet rusten, tenzij dat hij heden deze zaak voleindigd heeft.” Dat is een betere opmerking, denk ik dan: “Waarom wacht God zo lang?” Wat ik vandaag zeg? Naomi had gelijk. Ruth had gedaan wat ze kon doen. Nu was het hopen en bidden en verwachten! God betoonde Zijn genade aan Ruth. Hij doet dat ook vandaag nog; Zijn genade tonen en schenken. Waar begint dat? Denk eens na! Ja, precies, bij het echt lezen van Gods Woord. Niet af en toe een stukje, maar echt lezen. Begin bijvoorbeeld met Lukas 1:1 en lees dan heel het Lukas-evangelie vers voor vers. Stel vragen aan het stukje dat je leest. Laat niet los tot je in dat gedeelte ziet wat de boodschap van de Heere God aan jou is, over Jezus. Zo ga je Hem kennen. Als je Lukas uit hebt over een paar weken, dan ga je naar Handelingen. Ook door Lukas geschreven. Daar zie je wat de Apostelen deden met hun kennis van Jezus. Dan zit je op het goede spoor. Kennis van de Heiland opdoen uit het Woord van God en niet uit dogma’s en regels en meningen van mensen. Op die manier ga je Hem zien zoals Hij is. En dan zul je ook ervaren dat God alles doet op Zijn tijd. Hij heeft al lang gewacht op jou... En Hij was je al lang voor met Zijn nodiging. Jij bent niet Hem gaan zoeken, maar Hij zocht en zoekt jou. Gods zegen!

Je mag hier ook op terug komen via mijn persoonlijk e-mailadres. Refoweb heeft dat.

Met broedergroeten,
Evangelist Jan van Dooijeweert

Deze vraag werd ook behandeld in het programma 'Pastorie online':

Lees meer artikelen over:

geloofszekerheid
2 reacties
Marieke1984
Geloof en gevoel wordt niet steeds samen ervaren. Met geloof komen ook zeker gevoelens mee, maar de meeste tijd is het geloven zonder dat er gevoel in mee komt. Dit is wel iets wat een ieder graag wilt ervaren en gevoelen en dat komt, op Gods tijd! Het is niet altijd makkelijk, maar wordt wel een groot wonder als Hij dit schenkt. God Zelf zal Zijn wegen leren aan Zijn volk, en Hij zorgt er Zelf voor dat je Hem leert kennen, dit is in de eeuwigheid bepaald.
M
"Ik heb Zijn roepstem nog nooit gehoord"

Joh 10: 27 Mijn schapen horen Mijn stem en Ik ken ze en zij volgen Mij.

Je zegt dat God je een nieuw hart heeft gegeven, je hebt een verandering ervaren en zo ben je op een zoektocht gezet om Hem te zoeken en/of beter te leren kennen. Is deze reactie niet kenmerkend voor een verloren schaap die reageert op de roepstem van het Evangelie, waarmee de Goede Herder Zijn schapen roept?

Geloofszekerheid groeit naar mate je God leert kennen zoals Hij Zichzelf openbaart in de Schrift, dus zoals dhr. Dooijeweert zegt: lezen, studeren en gebed. Daarbij heeft het proces van heiligmaking ook invloed op onze geloofszekerheid. Door onze zonden kunnen we de vreugde over Zijn heil verliezen (Ps 51:14). De zonde herinnert ons aan de realiteit dat wij niet waardig zijn, hoewel dit besef ons juist moet leiden tot de genade van Christus, komt het vaak voor dat dit overweldigende besef kan leiden tot een geestelijke depressie. Als daarbij de zonde niet wordt beleden en bestreden, maar in het verborgene doorgaat, dan kom je al snel in een neerwaartse spiraal terecht waaronder je geloofszekerheid zwaar te lijden zal hebben. Het tegenovergestelde is ook waar. Hoe meer je wordt gereinigd door het badwater van het Woord en door gebed, hoe sterker je relatie met Hem zal worden. Daarmee zal ook je geloofszekerheid sterk toenemen.

Waar ik meer benieuwd naar ben is de vraag waar jouw twijfel vandaan komt. Leef je met geestelijke verwachtingen die tot op heden niet naar tevredenheid zijn bevredigd? Zo ja, wat zijn deze verwachtingen?

Wellicht is het volgende niet relevant voor jouw situatie, maar binnen mijn eigen christelijke netwerk heb ik gemerkt dat een groot deel van de twijfel voortkomt uit verkeerde verwachtingen. Ik kom hierop, omdat jouw stelling: "ik heb Zijn roepstem nog nooit gehoord" in strijd is met de getuigenis die je geeft. Alleen Zijn schapen zullen reageren op de roepstem en ontvangen de wil om Hem te volgen (Joh 10:27 cf. Rom 8:30).

Rom 3:11 er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt.

Dus waar komt je verlangen vandaan om Hem te zoeken en om Hem te kennen? Waarom vind je het zo belangrijk om 'echt' geloof te bezitten? Is het niet God, Die in ons werkt zowel het willen als het werken? (Fil 2:13).Het is niet mijn bedoeling om je een valse zekerheid op te dringen, maar neem deze vragen mee in gebed en in je verdere zoektocht. Ik bid in ieder geval dat God je hierin zal leiden.