Alsnog dopen

Ds. J. Boer / 6 reacties

Vraag

Ik ben niet gedoopt. Mijn moeder is wel gelovig en met haar ga ik naar de kerk. Mijn vader is niet gelovig en gaat niet naar de kerk. Nu sta ik op het punt een relatie aan te gaan met een gelovige, gedoopte jongen? Zijn er mogelijkheden voor me om alsnog gedoopt te worden?

Antwoord

Beste...

Het is heel mooi en iets om dankbaar voor te zijn wanneer de Heere God zo in je leven werkt en trekt dat je, hoewel je niet gedoopt bent, met je moeder naar de kerk gaat. Daarnaast zie ik er ook de leiding van de Heere in dat je een jongen die gedoopt is en gelovig is, hebt ontmoet en dat er een vonk is overgesprongen zodat je met hem een relatie mag aangaan. Beiden bieden je de mogelijkheid om vragen te stellen en te praten over de weg die de Heere God met je gaat.

Ik zou je willen adviseren contact te leggen met de predikant van de gemeente waar je regelmatig naar de kerk gaat. Hij zal je ongetwijfeld een antwoord kunnen en willen geven op je vraag. Hij zal je dan uitleggen welke regels hiervoor in 'zijn' gemeente gelden.

Ik zie het zo: als kinderen geen baby meer zijn, maar wel zo jong dat hun ouders over hen beslissen, zal ik op de wens van hun ouders deze kinderen dopen. Ik ga er dan vanuit dat er geen redenen zijn om deze ouders de doop van hun kind te weigeren. Wanneer kinderen wat ouder worden en voor zichzelf kunnen beslissen ligt het voor mij wat anders. Uit je vraag leid ik af dat je tot die groep behoort. Ik geef dan de voorkeur aan de bediening van de doop gekoppeld aan het afleggen van de openbare belijdenis van het geloof. Je doet dan in een kerkdienst eerst belijdenis van het geloof en wordt aansluitend gedoopt. Het is heel mooi, als de Heere jou en je vriend een band van liefde wil geven, om samen de belijdeniscatechisatie te volgen. Op weg naar dat moment mag je weten dat het de Heere God in de eerste plaats gaat om ons hart. Met andere woorden: om het geloof in Hem. Door Zijn kracht is het mogelijk te wachten op en te verlangen naar het moment dat je gedoopt zal worden.

Ik wens je daarbij van harte de zegen en de leiding van de Heere God.

Ds. J. Boer

Tags in dit artikel:

ongedooptvolwassendoop
6 reacties
Roozemond
Ik hoop dat ze niet moeilijk doen waar je het gaat vragen, God doet er namelijk ook niet moeilijk over.

Ik denk veel na over de doop, heel veel. Het bezet me erg. Ik vraag me grondig af waarom ik gedoopt ben. Liever was ik niet gedoopt, maar dat heeft een geheel andere context. Ik wens je van HARTE een gezegende doop.
Bij Hem ben je van HARTE welkom!

Gods zegen!
EVA
Gods woord zegt in hand.2> 38 keert u af van u huidige leven en laat u dopen onder aanroeping van Jezus Christus om vergeving te krijgen voor uw zonden dan zal de Heilige Geest u geschonken worden.

Dus waar wacht je nog op!

Gods zegen!
cross
Beste Roozemond,

Hoe kun je nu zeggen 'liever was ik niet gedoopt'? De Heere heeft ook jou op het oog zoals uit de (kinder)doop blijkt (zonder dat ik ook maar enig oordeel over iemands leven, ook niet de jouwe, wil vellen).
En het is fijn dat de vraagsteller daar ten minste de waarde van in ziet anders zou ze er waarschijnlijk niet naar vragen.

Gods zegen!
dijna61
Dat was ook mijn gedachte: "Hoe kun je dat nu zeggen".
God was de eerste in jouw leven. Hij heeft een verbond met jou gemaakt, je als zijn kind aangenomen toen jij nog helemaal van niets wist.
Je bent van Hem dat is toch geweldig!
Dat betekend wel dat je een grote verantwoordelijkheid hebt, Hij vraagt jou vandaag om een antwoord!
Dat antwoord is geloof, Hem liefhebben en vertrouwen.
Roozemond
cross en dijna61: dank voor jullie reactie. Het was van mij niet goed om zo te reageren. Ik weet dat God mij op het oog heeft en Hij is niet onbekend voor mij. Ik ben alleen erg teleurgesteld in mijn ouders, vanuit die frustratie reageerde. Excuus daarvoor, ik zal de volgende keer beter opletten.

Vraagsteller: Gods zegen!
dijna61
Oh, je hoeft geen sorry tegen mij te zeggen hoor.
Ik ken jouw situatie niet.
Ik wilde je alleen maar het rijke van de doop laten zien, van God die een eeuwig verbond met ons gemaakt heeft. Dat is ontwijfelbaar!