Verward over de liefde

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Ik voel me ontzettend verward de laatste tijd. Ik ben nu ruim twee jaar getrouwd met mijn lieve man. Alleen voel ik dat gelukkige/verliefde gevoel niet meer. Ook voel ik me nauwelijks ‘opgewonden’ om met hem te vrijen. Mezelf er toe zetten leid dan vaak ook tot strubbelingen tijdens het vrijen, want mijn man merkt dat. Ook voel ik me vaak boos op hem en ontevreden. Ik begrijp echt niet wat er aan de hand is, want ik wil dit helemaal niet voelen en mijn man is dit niet waard. Ik ben dan bang dat ik niet meer van hem houd.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Tja, als de eerste verliefdheid over is en het dagelijkse leven zo zijn loop neemt kan er teleurstelling ontstaan, waardoor de liefde weg lijkt te ebben. Hoog tijd dus voor evaluatie. Sámen. Met welke verwachtingen bent u het huwelijk (en dus het sámen-leven) ingegaan? Schrijf dat eens op en bespreek het met elkaar. Als u uzelf beter begrijpt en tegelijk leert zien wat de verwachtingen van uw echtgenoot zijn begrijpt u elkáár ook beter.

U wordt nu boos op hèm, schrijft u, maar ík denk dat u eigenlijk boos op uzelf bent omdat u zich naast “geen zin om te vrijen” ook min of meer schuldig voelt. Klopt dat niet een beetje? Wellicht is het goed om samen eens een boek te lezen dat over relaties gaat. Diverse titels en schrijvers heb ik al vaker genoemd, waarbij Gary Chapman nog steeds actueel is. Ga eventueel een aantal inzichtgevende gesprekken met een relatiedeskundige aan. Dat te doen helpt u meer dan een anonieme schriftelijke reactie.

Marijke Rots

1 reactie
drj
Tijdens verkering zetten mensen hun beste beentje voor en doen ze samen allerlei leuke dingen. Dan trouwen ze en zijn verbaasd als ze zich niet meer zo verliefd voelen, terwijl ze zich voornamelijk bezighouden met praktische zaken als huishouden en kinderen. Het is belangrijk genoeg tijd vrij te maken om ook weer eens zorgeloos samen te zijn en iets nieuw te beleven, plezier te hebben, je op te doffen en dat bij voorkeur niet thuis waar de wasmachine piept en de belastingpapieren op de tafel liggen.

Als je ook minder plezier aan andere bezigheden hebt, of de toekomst somber inziet, is het zinvol na te gaan of een depressie eventueel een rol speelt. In een depressieve fase kan het moeilijk of onmogelijk zijn, liefde te voelen.