Bijbelverhaal naspelen

Ds. W.G. Hulsman / 13 reacties

Vraag

Mijn zoon van 5 zit in groep 2 op een gereformeerde school. Deze school viert zijn 50e jaar en is er een themafeest. Alle feesten die in de Bijbel voorkomen worden behandeld. Erg mooi allemaal, maar nu is er een musical op komst wat in één dag geleerd wordt door theatergroep "De Vliegende Speeldoos" en het gaat over Naäman en het geschenk. Inmiddels zijn er ouders die hun kind niet mee willen laten doen omdat het Bijbelverhaal nagespeeld wordt en ze dus ook niet mogen kijken. Alle kinderen leven er naar toe, behalve deze kinderen... Mijn vraag is dan ook; is het verantwoord om een verhaal na te spelen (vertolken)? Het geschenk is een voorstelling over hoe iets ogenschijnlijk kleins iets groots teweeg kan brengen en hoe kinderen in Gods koninkrijk van grote betekenis zijn. Deze voorstelling is gebaseerd op het Bijbelgedeelte uit 2 Koningen. Zelf heb ik geen moeite om dit verhaal zo uit te beelden op kinderniveau, zolang God niet uitgebeeld wordt omdat Die niet uit te beelden is.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Tussen de ene en de andere musical zit wel heel wat verschil. Er zijn er die een puur wereldse uitstraling hebben. Op internet kun je daar genoeg over vinden. Wat brengt de Vliegende Speeldoos naar voren? Op internet las ik het volgende: "In 1993 is de Vliegende Speeldoos opgericht door een aantal christenen die allemaal een kunstopleiding hadden afgerond. Ze hadden samen een doel. Ze wilden graag op een nieuwe manier bijbelverhalen vertellen aan kinderen. Het idee van de groep was: kinderen niet alleen laten kijken naar een voorstelling, maar ook mee laten spelen. Ze hadden de hoop en de verwachting dat deze vorm van verhalen vertellen een onuitwisbare indruk op kinderen zou maken. Het gebeurt steeds vaker dat we jong volwassenen spreken, die ooit als kind hebben meegespeeld. Vaak weten ze bijvoorbeeld nog precies hoe de liedjes gingen die ze toen geleerd hebben."

Kennelijk wil men  de boodschap van Bijbel overbrengen en dan zo dat de kinderen later nog iets van weten.

Maar mag dat uitbeelden wel? God uitbeelden mag zeker niet en kan ook uitgebeeld  worden. Maar de Bijbel geeft geen verbod op uitbeelden op zich. Integendeel. Profeten krijgen van God de opdracht om iets uit te beelden  (Jeremia 13 (gordel ), Ezechiel 3 (eten van een boekrol) Ezech, 4 (toekomstige belegering voorgesteld),  Hosea  1 en 2 (huwelijk met een overspelige vrouw). Op die wijze moet de boodschap van de Heere op een doordringende wijze aan het volk worden doorgegeven. Juist ook omdat men die boodschap niet ter harte neemt. Zelf zou ik in een dergelijk geval mijn kinderen hier niet van weg houden.

In het algemeen zie je dat steeds meer christelijke scholen musicals opvoeren of laten opvoeren. Soms mag je nog blij zijn als een school een dergelijke musical opvoert.

Hartelijke groet,
Ds. W.G. Hulsman

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Barneveld
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

Tags in dit artikel:

opvoeding
13 reacties
Pol
duidelijk antwoord dominee, bedankt!
pannenkoek
Pas ervaring mee gehad.
Onze dochter (15) moest voor school naar een theatervoorstelling,
ze had een lijst mee met voorstellingen. Wij staan daar helemaal niet achter, en keken naar de lijst via internet. Wat staat er geschreven over die voorstelling. De beschrijvingen stonden ons niet aan. De lerares gemaild en het één en ander uitgelegd. Een concert kon ook maar binnen die periode was er hier niet veel soeps in de buurt. De buren hadden het over een musical. 'Esther' UIteindelijk toch maar besloten om haar daar heen te laten gaan. ze kon met de buren meerijden. Na die tijd heb ik het programma boekje gelezen, en er werden dingen in gezongen die niet in de Bijbel voorkomen. Zelf zij ze dit ook.
We hebben niet besloten dat ze altijd wel of nooit meer mag gaan. Dat bekijken we per geval. We waren nog nooit ( eigenlijk 'zij' ) naar zoiets geweest, maar er moeten geen dingen gezongen of gespeeld worden die niet in de Bijbel staan. Als we een ruimere keus hebben en ze kan naar iets anders zal dat zeker wel de voorkeur hebben.
EVA
Wannneer je voor een school(in dit geval gereformeerd) kiest weet je dat van te voren....mijn kids zitten op een reformatorische basisschool, en ik weet van te voren dat ze psalmen moeten leren waarvan ik heb moet dat.....neem de ps van van de week 90:6
Helaas, het best van onze beste dagen
Baart dikwijls smart, geeft dikwijls stof tot klagen;
Daar zorg, verdriet en jammerlijke plagen
Steeds, beurt om beurt, de matte ziel doorknagen.
De levensdraad wordt schielijk afgesneen;
Wij schenen sterk, en ach, wij vliegen heen

Ik leer ze ook liever bijbelseliederen maar ik heb voor die school gekozen, dus leg ik mijn kind dat uit, en leg ik haar ook uit dat als we Jezus kennen als onze redder, dan zijn die dagen te dragen, en mogen we blij zijn en verheugd!!

En zo ook in dit geval laat je kind kijken, als het kan ga mee, en bepraat daarna met je kind aan de hand van de bijbel hoe en wat niet wat jij verkeerd vond er aan, maar wat klopte er niet met de bijbel....zo leert je kind gelijk dingen te onderscheiden hoe klein ze dan ook zijn.
Swimmie
@pannenkoek: Kijk liever naar de boodschap van een lied/musical. Niet of er geen dingen gezegd/gezongen worden die niet letterlijk in de Bijbel staan.
In menig kinderverhaal worden dingen gezegd die niet letterlijk in de Bijbel maar omwille van het verhaal erbij 'bedacht' zijn.
Sterker nog: in menig psalmversje zingen we dingen die we niet in de onberijmde versie tegenkomen.
@EVA: lekker positief voor je kids is zo'n psalm v.d. week zeg! Alles op z'n tijd hoor, dit is meer een versje voor volwassenen zou ik zeggen.
Ik moet denken aan een keer toen een nichtje van mij, toen 3 jaar, voor haar verjaardag een setje plastic armbandjes e.d. kreeg. Ingefluisterd door haar moeder wist ze al snel te vertellen dat dat 'enkel ijdelheid' was... pfff. Laat zo'n kind aub spelen en genieten van dat soort dingen zeg!
Alles op z'n tijd en niveau! Voor kinderen horen daar kinderbijbelverhalen bij, en volgens mij ook kinderbijbelliedjes en zo ook dit soort musicals.
Wout
Complimenten voor het antwoord van ds. Hulsman!
jetta
EVA, begrijp je ps 90:6 niet dan? Deze psalm geeft mij juist veel stof tot denken. Dit aardse leven is een jammerdal. Het is toch de werkelijkheid?
Misschien begrijp ik je verkeerd. Goet
alex80
mooi antwoord, bedankt.
En als zo,n mucical nu door de weeks gespeeld wordt in een kerkbouw?
Heeft hier iemand dan moeite mee?......
TheKeimpe
@EVA:
De berijmde psalm is natuurlijk door de dichter een beetje "geromantiseerd", maar wil je een dergelijke psalm ook niet lezen met je kinderen? Met andere woorden: wil je je kinderen een evenwichtig beeld laten zien wat we in de Bijbel lezen, of laat je überhaupt alles wat niet fijn in de oren klinkt maar weg totdat ze groter zijn.
Dan loop je wel het risico dat je kinderen ineens afknappen: "Maar zo heb je het me nooit verteld... "
EVA
@ Jetta begrijp psalm 90 heel goed, maar er is meer dan ellende> DANKBAARHEID!!
@ The Keimpe geromantiseerd? tuurlijk leer ik me kinderen niet alleen hallelujah, door genade leer ik ze vertrouwen op hun Hemelse Vader in tijden van nood. En dan kunnen ze zingen
Ik lag en sliep gerust,
Van 's Heeren trouw bewust,
Tot ik verfrist ontwaakte;
Want God was aan mijn zij';
Hij ondersteunde mij
In 't leed, dat mij genaakte.
Ik zal, vol heldenmoed,
Daar mij Zijn hand behoedt,
Tienduizenden niet vrezen;
Schoon ik, van alle kant,
Geweldig aangerand
En fel geprangd moog' wezen.
Swimmie
@EVA: Schoon ik, van alle kant, geweldig aangerand, en fel geprangd moog' wezen...
Tja, persoonlijk vind ik het echt niet vreemd als een kind dit niet snapt...

Evenwichtige boodschap is prima maar moet dat met zo'n tekst?
1a2b3c
Misschien tijd voor een herziene psalmenberijming?
sis
@1a2b3c: ja, laten we nog meer gaan herzien! Dat houd ons wakker :-]

Voor kinderen is het belangrijk om uit te leggen wat ze zingen. Maar vooral is het belangrijk om véél te zingen. Psalmen horen daar zeker ook bij. Op het kinderkoor waar ik vrijwilliger ben kennen de kinderen maar weinig psalmen en geestelijke liederen. Van de kerstliederen kennen ze alleen 'komt allen tezamen' nog maar! Terwijl de enkele kinderen die op een reformatorisch basisschool zitten veel meer liederen kennen... dit word beslist een verarming bij de christenen... muziek is zo belangrijk!

Psalmen leren zingen is belangrijk. Tijdens de kerkdienst snappen ze de preek en gebeden al niet. Als ze de psalmen dan kennen, kunnen ze nog met iets meedoen.
alex80
volgens mij gaat de vraag hier niet over.....