Misselijk van jongen

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Pas ontdekte ik iets waar ik toch wel een beetje verbaasd over was. Voor een poosje terug ben ik voor het eerst weggeweest met een jongen. Aan het begin van de avond vond ik het nog leuk en voelde ik me er goed bij. Ik was een beetje afstandelijk, omdat ik mezelf niet zomaar aan iemand wou geven die ik nog niet goed ken. Er gebeurde verder niks verkeerd. Maar dat duurde niet lang, want die jongen wilde verder. Het is bij een simpel kusje gebleven, omdat ik tegen hem had gezegd dat het voor mij allemaal te snel ging. Maar toch vond ik het niet fijn meer. En ondanks dat ik het tegen hem gezegd had, deed hij er niks mee. Integendeel hij zei: maar dit is toch niet erg!? Ik heb hem gelukkig niet meer gezien of gesproken. Iedere keer als ik eraan terug denk, word ik er misselijk van. Omdat het de eerste keer was, had ik totaal niet verwacht wat het met me zou doen. Nu is mijn vraag, gaat zoiets over? Ik heb/had totaal geen gevoelens voor deze jongen. Kan dat er mee te maken hebben gehad? Ik zit er erg mee.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Eerst maar een tegenvraag: wát heb je nu precies ontdekt waar je verbaasd over bent? Als je voor het eerst met een jongen bent ’weggeweest’ hoeft de avond echt niet te eindigen met dingen die je niet wilt, zeker niet op lichamelijk gebied (waar je waarschijnlijk op doelt?). Elkaar leren kennen door een avond met elkaar uit te gaan is leuk en kan gezellig zijn. Daarbij zijn er grenzen, die jezelf aan moet geven: een kus kán zelfs al te ver gaan als jij vindt dat dat (nog) niet aan de orde is! Als een jongen dan zegt: “dat is toch niet erg” toont hij geen respect voor het meisje dat hij alleen maar “aan het versieren” is, als ik het zo mag uitdrukken. Heel goed dus, dat je je van hem hebt afgekeerd! Dat misselijke gevoel geeft al aan, dat je góéd gereageerd hebt! Of dat over gaat? Vast wel… een gewaarschuwd mens telt voor twee, toch? Je hoeft je niet bang te maken voor een avondje uit, maar je bent een volgende keer wellicht meer op je hoede. En dat kan geen kwaad!

Déze jongen was jou niet waard: ik hoop, dat je te zijner tijd een lieve vriend ontmoet die het wél waard is dat je hem vaker wilt ontmoeten!

Een hartelijke groet,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

psychologie