Ex los laten

C. M. Chr. Rots - de Weger / 4 reacties

Vraag

Zo’n 2,5 jaar heb ik verkering gehad. Na veel gesprekken is dit uiteindelijk uitgegaan. Wat misschien ook wel beter voor ons beiden is. Toch heb ik heel veel moeite om mijn 'ex' los te laten. Tot groot verdriet kwam ik erachter dat mijn vriend, twee weken nadat het uit is, alweer met een ander loopt. Ik maak me hier vreselijk druk om, terwijl ik dit niet wil. Hoe kan hij al weer zo snel een ander willen? Ik voel me echt bedrogen. Ik hou ondanks alles nog steeds van hem. Hoe kan ik hem vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Als het beter voor jullie beiden is om de verkering niet voort te zetten, zoals je constateert, moet je hem ook écht vrij laten. Natuurlijk doet het pijn als hij snel een ander heeft. Maar eigenlijk heb jij daar niks meer mee te maken, toch?

Wat heeft je druk maken voor zin? Dat kost alleen maar negatieve energie! Realiseer je, dat jij teleurgesteld bent. Je droom is voorbij. Daar mag je best verdriet om hebben. Maar is het eerlijk om je bedrogen te voelen? Hij is toch vrij om te gaan en staan waar hij wil? Of heb je een ‘rouwtijd’ afgesproken waarin én jij én hij niet naar een ander mogen kijken?

Hoe je hem kunt vergeten... ik weet niet of je dat letterlijk bedoelt. Vergeten in de zin van niet-meer-weten lijkt me een keuze die je zelf maakt. Ik denk, dat je bedoelt: hoe maak ik dat ik me niet zo vervelend voel. Het antwoord daarop schreef ik hierboven: lós laten! Gun jezelf daar de tijd voor: hij zijn leven, jij het jouwe! Sterkte ermee.

Gode bevolen,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

verkering
4 reacties
Annet76
In het antwoord wordt gesproken over vrij laten. Ik vind vrijlaten iets anders dan loslaten!
Ik denk dat het voor vragenstelster geen probleem is om hem vrij te laten, daarin heeft ze immers weinig keus, maar loslaten is even een heel ander verhaal. Dat is namelijk geen fysiek proces, maar speelt zich in je hoofd af. Dat kost veel meer moeite!

Als je vriend na 2 weken ’alweer’ een ander heeft, dan doet dat pijn. Je vraag je wellicht af hoeveel jullie verkering heeft voorgesteld en dat zijn normale gevoelens, niks mis mee. Die mag je in mijn beleving ook gewoon toelaten, als je er maar niet in blijf hangen!
Ik denk dat het gevoel in de loop van de tijd vanzelf zal slijten. Dan gaan de scherpe kantjes er vanaf.
Leg je verdriet ook neer bij God en Hij zal je helpen, dat weet ik zeker!

Sterkte
Cobie
Lieve vraagstelster, wat een moeilijke tijd moet het voor je zijn. Als een relatie over is doet dat soms veel pijn. En zeker als jij eigenlijk niet zover was, maar hij blijkbaar wel. Het lijkt soms een dooddoener, maar leg het voor God neer in je gebed, telkens als je het moeilijk hebt. Hij laat je niet alleen tobben met je verdriet. Zou Hij het ooit verkeerd doen in je leven? Verdriet slijt echt, maar we willen graag dat het binnen nu een paar weken helemaal over is. Zo werkt het vaak niet... Heel veel sterkte.
Annet76
Als jullie nou in mijn reactie gaan lopen ‘snoeien’ omdat enkele zinnen niet helemaal stroken met het antwoord van Marijke Rots, dan kun je beter mijn hele reactie weghalen. Nu worden precies die zinnen eruit gehaald waarin ik – op een hele correcte manier overigens – een iets andere reactie geef op het woordje ‘rouwtijd’ dan Marijke zelf. Iets milder dan dat zij ermee om gaat en daar lijkt me toch niets mis mee?
Dat is overigens absoluut niet vervelend bedoeld, maar dit komt wel heel onprofessioneel op me over.
Of je haalt de hele reactie weg, of je laat hem in z’n geheel staan…maar zinnen eruit halen omdat ze niet bevallen vind ik een vreemde manier van werken! Voor mij zeker geen reden om op het refoweb te blijven komen…..
Alphonsus
@ Annet76

Op basis van welke authoriteit wordt er gesnoeid? Wie legt de criteria aan?
Is dan ook een verantwoording?