Mijn man is hoogbegaafd en dit zorgt bij hem voor veel onrust. Met name in zijn ...

drs. E.J. (Els) van Dijk / Geen reacties

Vraag

Mijn man is hoogbegaafd en dit zorgt bij hem voor veel onrust. Met name in zijn werk. Na een jaar of hooguit twee jaar loopt hij vast in zijn werk, heeft geen doel en komt hij niet verder. Hij doet wel veel meer dan anderen, alleen zonder doel. Na een poosje is het nieuwe eraf, heeft hij het gevoel het allemaal te weten en is de uitdaging weg. Dan weer op zoek naar iets anders. Hij valt hierin op en krijgt ook regelmatig aanbiedingen van andere bedrijven. Na nu een aantal jaren in Nederland gewerkt te hebben heeft hij, voor de zoveelste keer, een aanbieding gekregen voor een baan waarbij hij onregelmatig en relatief veel in het buitenland zit. Dit trekt hem al jaren enorm en ook nu begint het weer aantrekkelijk te worden. Ik vind dit moeilijk. Ik wil hem ook niet tegenhouden, maar voorzie dat het over een jaar of twee ook niet genoeg is. En dan? Wat is hierin verstandig? Wij hebben (nog) geen kinderen. Als we besluiten om dit aan te gaan wil ik het niet meer als er kinderen zijn. Verder denk ik dat de kans groot is dat we uit elkaar groeien en hiervoor hard moeten vechten. De andere kant is: hem zo door laten gaan is ook geen optie. Dan gaat het met hem niet goed, dus ook niet met ons, met als gevolg dat we alsnog uit elkaar groeien. Kan iemand hier (wellicht uit ervaring) iets over zeggen?

Antwoord

Beste...,

Het lijkt mij goed dat in jullie situatie er twee dingen gebeuren:

1. Samen met je man moeten je op een rijtje zetten welke aspecten van belang zijn voor het onderhouden en stimuleren van jullie huwelijk én wat daarin ook belangrijk is voor elk van jullie als individu. Daarin kunnen namelijk ook tegenstrijdige belangen zitten, maar als je die eerlijk tegenover elkaar uitspreekt en de juiste afwegingen maakt, kan er ook een win-win-situatie ontstaan. Want als jullie je ook elk afzonderlijk weten te ontplooien binnen de kaders die jullie samen hebben afgesproken, zal dat ook goed zijn voor jullie huwelijk.

2. Het lijkt wenselijk dat je man gesprekken aangaat met een onpartijdige loopbaanbegeleider om zich  te oriënteren en om zorgvuldig te zoeken naar stabiliteit in zijn loopbaanontwikkeling en daarbij is het dan ook van belang dat de wensen van het thuisfront meegenomen worden in die gesprekken.

Het lijkt belangrijk dat jullie dit niet alleen met z’n tweeën uitvogelen met het grote risico dat je in de valkuil van je eigen belangen stapt, maar ik zou zeker deskundigheid van buitenaf inhuren. Dan hoor je het ook eens van een ander en dat kan je helpen bij alle overwegingen en afwegingen die jullie te maken hebben.

Veel wijsheid gewenst!
Drs. Els J. van Dijk

Lees meer artikelen over:

huwelijk