Vrouw aan Heilig Avondmaal

Ds. B. de Romph / 8 reacties

Vraag

Ik lees over het pascha dat de Heere Jezus dit deed met zijn discipelen en hen gebood dit te doen tot Zijn gedachtenis. Er kwam dus een vraag bij mij op of het wel geoorloofd is als vrouw dan deel te nemen aan het Heilig Avondmaal, omdat Jezus dit alleen deed (zo staat er) met zijn discipelen.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hartelijk dank voor je vraag. Ik kan me voorstellen dat deze vraag bij je opkomt. Deze vraag wordt trouwens wel eens vaker gesteld. Inderdaad waren er alleen maar mannen, de discipelen, bij aanwezig toen de Heere Jezus het sacrament van het Heilig Avondmaal instelde. Maar kunnen we daaruit afleiden dat het sacrament alleen voor mannen is? We lezen in de Schrift dat het H. Avondmaal bediend werd en waren er toen ook geen vrouwen bij? In Jeruzalem ging men na de uitstorting van de H. Geest van huis tot huis brood brekende. In die opperzaal waren bij die 120 zowel mannen als vrouwen vergaderd.

We komen in de Bijbel wel vaker zaken tegen die niet uitdrukkelijk genoemd worden, maar waar we vanuit gaan dat het overeenkomstig Gods wil is. We lezen in het vierde gebod: "Gedenk de de sabbatdag dat ge die heiligt; zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen, maar de zevende is de sabbat des Heeren, uws Gods". Toch komen wij bijeen op de eerste dag der week. Er staat nergens in de Bijbel dat de sabbatdag, de rustdag, nu verschoven is van de zevende naar de eerste dag der week en toch komen we op de eerste dag der week samen in Gods huis. Maar wij geloven dat het in de zin van Gods bedoelen is, dat de zevende dag verschoven is naar de eerste dag der week, de opstandingsdag van de Heere Jezus Christus.

Ik denk ook aan de besnijdenis. In het OT werden alleen de jongetjes besneden, terwijl de meisjes ook in het verbond begrepen waren. In die tijd was de vrouw in de man besloten. Maar toen de Heere Jezus het sacrament van de doop instelde, werd dat sacrament ook aan meisjes en vrouwen bediend. De vrouwen en meisjes zijn niet uitgestoten van de verbonden der beloften, alhoewel niet uitdrukkelijk vermeld wordt dat nu ook de meisjes gedoopt worden. Ook wat dit betreft menen we dat het in de lijn van Gods bedoelen is, dat ook het vrouwelijke geslacht het teken en zegel van de doop mag ontvangen.

Nu, zo is het ook met het avondmaal. Nergens lezen we, dat nu ook vrouwen deel mogen nemen aan het H. Avonmaal, maar toch menen we evenals de mannen ook vrouwen mogen aanzitten aan Zijn tafel. Ook de meisjes en de vrouwen hebben de genade van de Heere nodig en de Heere biedt het man en vrouw aan. In Christus is noch man noch vrouw.

Ik hoop dat ik het je een beetje duidelijk heb kunnen maken waarom wij er vanuit gaan dat het Gods bedoeling is dat ook de zusters der gemeente deel mogen nemen aan de tafel des Heeren.

Ds. B. de Romph

Lees meer artikelen over:

Heilig AvondmaalPaschapositie van vrouw
8 reacties
Antoinette
Ik vraag me af of de vraagstel(ster) een geintje maakt en iemand uit de tent wil lokken of dat het een serieuze vraag was....
ostrogoot
Bijzondere vraag die bij mij negatieve gevoelens opwekt.
Voor en door mannen
drix
Ik vind de vraag een beetje negatief tegenover vrouw,
Je zou zo graag aan het avondmaal willen en dan mag het niet omdat je
vrouw bent, zo komt de vraag bij mij over van de vraagsteller.
ostrogoot
Molly Malone
Inderdaad achterdocht en vijandschap. De vraagstelling is al vrouw negatief. Is het geoorloofd was de vraag. In de tijd van Jezus was de vrouw niet veel waard. In heel veel verhalen komt de vrouw er bekaaid vanaf. Of ze is ziek of overspelig. Zelfs bij de wonderbaarlijke spijziging waren de vrouwen niet meegerekend. Het is zelfs zo erg dat Jezus na zijn opstanding niet eens zijn moeder opzocht.
In het OT was de vrouw nog minder af.
Gelukkig worden de vrouwen tegenwoordig steeds mondiger en laten zich steeds minder gezeggen.
Maartje
@Ostrogoot

Wat een gewaagd schrijven: 'Het is zelfs zo erg dat Jezus na zijn opstanding niet eens zijn moeder opzocht.' Hiermee beoordeel je de houding/het gedrag van de ZALIGMAKER, de ZOON VAN GOD! Hoe durf je!

Tussen twee haakjes: De Bijbel heeft niet alles van Zijn leven opgetekend. Laten we wat we niet weten eerbiedig laten rusten. En wat wij wel weten: het is GODS WOORD! 'Wie zijt gij o mens dat gij tegen God antwoordt.'
1a2b3c
Maartje helemaal mee eens

Komt nog eens bij ostrogoot dat je beschuldiging in dit verband ook nog eens volkomen onterecht is. Wie waren de eersten aan wie Jezus verscheen?
Vrouwen, en wat dacht je van Martha? En de vrouwen die Hem volgden en Hem dienden?

Bovendien vind ik het ook overdreven om van achterdocht en vijandschap te spreken. Als iets wat negatief gesteld is hebben we het toch zeker niet gelijk over vijandschap.
eduard1
En Jezus heeft tot het laatste toe voor Zijn moeder gezorgd.
Met het kruiswoord: "Zoon, zie uw moeder" droeg Hij de zorg voor haar, over aan Johannes.
drix
Molly Malone,

Zo was mijn reactie niet bedoeld.