Ongeval voorbestemd

Ds. N. den Ouden / Geen reacties

Vraag

Was het ongeval waarbij onlangs een aantal jongeren zijn omgekomen door God voorbestemd? God weet toch van een ieder van ons wanneer we sterven? Zouden deze jongens op een andere wijze gestorven zijn als ze niet daar hadden gereden? Op catechisatie kwamen we er nog niet uit. Heeft u eventueel een voorbeeld waardoor het duidelijk wordt?

Antwoord

Inderdaad een vraag om over na te denken. Wij belijden wij op grond van Gods Woord dat de Heere alle dingen te voren weet. Psalm 39 spreekt van het uur van de geboorte, dat het bij God bekend is. Een andere Psalm zegt: Mijne tijden zijn in Uwe hand. Het is verder niet alleen te voren bij Hem bekend, maar ook tevoren door Hem bepaald. De Heere heeft de grote en de kleine gebeurtenissen van ons leven allen in Zijn hand. Zij gebeuren niet bij toeval of door het noodlot. Ook de tijd van deze jonge mensen was bepaald, zoals het ook van ons allen bepaald is, en we leven geen seconde korter en geen seconde  langer dan die bepaalde tijd.

Verder moet je zeggen: God heeft niet alleen de tijd van ons sterven bepaald, maar ook het middel daartoe. De oudvader Smytegelt zegt heel treffend: God heeft voor ieder mens een middel tot zijn dood. Het leven kan op de ene wijze afgesneden worden, maar ook op een andere wijze. Zouden die jongens op aan andere wijze gestorven zijn als ze daar niet hadden gereden? Als het Gods tijd over hen was, dan wel. Hij had daartoe ook een ander middel kunnen gebruiken. Maar het is alles gegaan naar Zijn wil, hoe ondoorgrondelijk en onbevattelijk ook.

Tegelijk neemt dat alles onze verantwoordelijkheid niet weg. Als ik gif inneem dan sterf ik. Die sterftijd is dan wel door God bepaald en het middel ook. Maar tegelijk geldt: Ik mag geen gif innemen en ik zal het ook voor God hebben te verantwoorden als ik het wel doe. Ons verstand krijgt deze dingen niet bij elkaar. Daarom hebben we de dingen te laten staan zoals de Heere in Zijn Woord zegt. Daarin zegt Hij dat Hij alle dingen leidt naar Zijn wil en tegelijk dat wij hebben te leven naar Zijn Woord en te luisteren naar Zijn bevelen en dat daarin ons heil gelegen is. Geve Hij ons allen genade om ons leven daarnaar te richten.

Hartelijke groet,
ds. N. den Ouden

Lees meer artikelen over:

voorzienigheid