Wat is er refo aan dit web?

Redactie Refoweb / 11 reacties

Vraag

Wat is er refo aan dit web? Ik bedoel, zo reformatorisch wil ik het niet meer noemen. Er is alleen maar kritiek op reformatorisch Nederland (vooral in de reacties) en mijn inziens wordt het met dag erger! (als je de reacties even naloopt). Zou dat niet tot bezinning moeten stemmen of dit wel zo kan door gaan?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Als reformatorische jongerensite zijn we niet bang voor zelfreflectie. Er zijn inderdaad reformatorische websites die (vrijwel) iedere kritiek op de eigen achterban verbieden of verwijderen. Dat doen wij bewust niet. Wij willen weten wat er leeft onder onze jongeren. Hoe ze denken. Wat ze vinden. Waar ze moeite mee hebben. Dat is wat anders dan het spuien van ongenuanceerde kritiek. We laten niet alles wat rijp en groen is staan. Integendeel; er wordt ook veel weggehaald. Maar juist jezelf en de reformatorische leer (die ook wij van harte liefhebben en onderschrijven!) kwetsbaar opstellen kan verhelderend en verfrissend zijn. We hebben immers een Vaste Grond onder onze voeten... Dat is uiteindelijk onze basis en dient tot onze eeuwige zaligheid; niet de leer.

Natuurlijk doet sommige kritiek wel eens pijn. Maar zachte heelmeesters maken stinkende wonden. We moeten helaas constateren dat er wezenlijke kritiekpunten zijn t.a.v. onze reformatorische gezindte. En als die met -Gods Woord als spiegel- op ons afkomen en in liefde gebracht, dan dienen we dat onszelf aan te trekken en deze niet zomaar van de site te verwijderen.

Redactie Vragenrubriek

Lees meer artikelen over:

refoweb
11 reacties
Cloudsadmirer
zo is het...
Cloudsadmirer
Het is juist zo fijn dat je zo ontzettend veel kan leren van deze site met zijn kritiek! Er is voor mij een hoop duidelijk geworden wat betreft leefwijzen van mensen en verschillende kerkverbanden!
Annet76
Het valt mij wel eens bij op – en ook lees ik dat een beetje in deze vraag - dat kritiek wordt beschouwd als een aanval op (..).
Kom zelf niet uit een reformatorische gemeente, maar toch lees en schrijf ik af en toe graag mee.
Er is niets mis met verschillende uitgangspunten om zo met – en vooral ook van – elkaar te kunnen leren. Dat hoeven m.i. niet alleen maar reformatorische mensen te zijn die overal ja en amen op zeggen, want dan zou het een saaie bedoeling worden toch?
Wanneer je het ergens absoluut niet mee eens bent, of je wil het op jouw manier niet meer reformatorisch noemen wat er wordt geschreven, dan heb je altijd nog de vrijheid om het niet te lezen.

Ik sluit me bij Rinske aan: Ook ik heb ontzettend veel geleerd voor wat betreft leefwijzen van andere kerkgemeenschappen en daarbij is o.a. dit forum heel waardevol en verijkend geweest.
Unionist
Als je de reacties en de vragen goed leest, gaat de kritiek niet over wezenlijke zaken. Nergens wordt gesteld: Belachtelijk dat in de refokerken de Bijbel van kaft tot kaft wordt geloofd. of: Wat raar dat er nog mensen zijn die in de drie-eenheid geloven. Waar de kritiek vaak wél over gaat, is om die typische refo-tradities (hoedjes, leggings, zondagsbesting, snorren en baarden). Nu zijn tradities vaak tot daar aan toe, maar ze worden ook wel aan anderen opgelegd. En het lijkt me niet verkeerd als daar de vinger bij wordt gelegd.
Annah
Discussies zijn niet verkeerd, het zet je aan het nadenken, maar...
...(ik kan het niet nalaten om het nog een keertje te vragen) zullen we met z'n allen proberen op een respectvolle wijze met elkaar om te gaan?
Geef geen reacties als "het is belachelijk dat.." o.i.d. Wat voor jou misschien belachelijk is, is voor een ander een zaak van wezenlijk belang, een zaak van het hart, misschien wel een zaak van gebed. Door sommige opmerkingen worden mensen op hun hart getrapt, en is dat onze bedoeling?
Laten we proberen (met onze gebreken) op een christelijke manier te discussieren.. Een ander geen pijn te doen met harde woorden.. "Maar verdragende elkander"
Groet, Annah
Con
@ Unionist. Jij zegt: "Waar de kritiek vaak wél over gaat, is om die typische refo-tradities (hoedjes, leggings, zondagsbesting, snorren en baarden)."

Dit toont wel aan hoe 'refo' deze site is. Hoedjes een refotraditie?! Hoe kom je er toch bij!!?? Een hoofddeksel dragen tijdens de eredienst is een CHRISTELIJKE traditie, dat zijn grond vindt in Gods onfeilbaar Woord. Dat de meeste christenen zich er niet aan houden, is hun fout en hun probleem. Dat maakt het nog niet tot een refo-traditie. Wees blij dat in refokerken het Woord tenminste nog waarde heeft en dat er daarom een hoed/hoofddeksel gedragen wordt.

Goede vraag overigens van de vragensteller.

En de kritiek op leggings is overigens ook terecht. Een legging is mode. En sinds wanneer moet een christen daaraan meedoen? Heel goed dat er eens kritisch naar gekeken wordt. Helemaal als je die jonge meisjes in de kerk ziet, mét legging, en een heeeeel kort rokje erboven. Dát is het resultaat van de legging: steeds kortere (sexy-ere) rokjes. Nou, fijn hoor.
Unionist
@Con

Dragen ze in de reformatorische kerken dan ook allemaal vrolijke kleding en lekkere geurtjes? Zie Pred. 9:8. Is kleding van gemengde stof verboden, Deut. 22:11? Of wordt de Bijbel heel willekeurig hap-snap toegepast?
Cloudsadmirer
@Con

Waar staat in de Bijbel dat het niet dragen van een hoofddeksel fout is? "DOCH OVER DEZE DINGEN TWISTEN WIJ NIET!" Lijkt me duidelijk....
Race406
De discussie over hoeden en dergelijke lijkt mij hier niet gepast.
De vraagsteller heeft waargenomen dat er veel kritiek is op/vragen zijn over de reformatorische gezindte. Niet OMDAT men reformatorisch is, maar vanwege allerlei andere zaken.
En die kritiek/vraag is veelal oprecht bedoeld. Daarom heet het ook de VRAGENrubriek.. ;-)
Wij mogen ons, gezien het aantal vragen, alleen weleens heel ernstig afvragen hoe dat nu toch komt dat al die vragen leven. Zijn het nu inderdaad allemaal bijzaken die wij verheven hebben tot hoofdzaken (soms letterlijk HOOFDzaak...)?
God geve ons dat we oog krijgen voor wat nu ECHT belangrijk is. Namelijk dat we Hem mogen (leren) kennen in Zijn Zoon!
En (ik heb het al vaker gezegd en zal het vast nog wel vaker zeggen ook) dan vallen heel veel zaken weg....
Con
@ Rinske: "Waar staat in de Bijbel dat het niet dragen van een hoofddeksel fout is? "DOCH OVER DEZE DINGEN TWISTEN WIJ NIET!" Lijkt me duidelijk...."

Precies. Gewoon gehoorzamen, en niet twisten. Maar dat is voor jou teveel gevraagd waarschijnlijk.
Unionist
Precies. Nergens over nadenken. Doen wat de dominee zegt. Net als bij de Jehova Getuigen.