Neonomianisme

Ds. B.J. van Vreeswijk / Geen reacties

Vraag

Tijdens het maken van een scriptie kwam ik verschillende keren het woord 'neonomianisme' tegen. Ik heb geprobeerd de betekenis hiervan te achterhalen maar ik kan alleen maar concluderen dat het te maken heeft met de rechtvaardiging van de mens. Er zouden alleen geschikte mensen gerechtvaardigd worden. Kunt u uitleggen wat het neonomianisme inhoudt? En wat de kritiek op deze leer is?

Antwoord

Ik moet het antwoord op de vraag schuldig blijven. Naslag in encyclopedie, kerkgeschiedenis en dogmatiek deed mij niets vinden. Wel ken ik de uitdrukking anti-nomianisme die inhoudt dat door de verlossing in Christus de eis van de wet en de navolging niet geldt. Dus geen heiligmaking.

Daartegenover staat het nomisme als een stroming aangehangen door farizeese denkers. Wij moeten de wet vervullen. In de kerkgeschiedenis preekte Pelagius dat Christus ons een nieuwe wet heeft voorgesteld die wij moeten volbrengen om de zaligheid te beërven. Mogelijk is een hernieuwde aandacht of  vorm van deze leer als neonomisme te duiden.

Helaas moet ik het bij deze reactie laten.

Een hartelijk groet,
Ds. B. J. van Vreeswijk