Bid en u zal gegeven worden

Kand. G.A. van Ginkel / 3 reacties

Vraag

Ik heb een vraag over de tekst “bid en u zal gegeven worden” (Lukas 11: 9 en 10). Jezus zegt daar heel stellig dat een ieder die bidt (om de Heilige Geest) die zal Hem ontvangen. Als ik dat zet naast hoe ik ben opgevoed en hoe velen om mij heen denken, dan is dat heel tegenstrijdig. (Ik weet dat het niet om de traditie gaat maar om Gods Woord, maar ik kom het zo veel tegen in onze refozuil.) Er wordt zo vaak gezegd: Bid maar veel om een nieuw hart. enz. Maar zelden word er bij gezegd dat de Heere dat gebed ook hoort en zal geven. Nu heb ik zelf kinderen. En het liefst zou ik tegen ze willen zeggen: “Als je om een nieuw hart vraagt dan zal de Heere dat ook geven. Want Hij belooft het in Zijn Woord.” Maar tegelijk zie je zoveel mensen de kerk verlaten die zeggen: “Ik heb er zo veel om gebeden en nooit ontvangen.” Dat staat zo haaks op die tekst, dat ik mij afvraag hoe dat toch kan. En tegelijk merk ik in mijn eigen leven dat de Heere nooit moe wordt om naar mijn gebed te luisteren en dat Hij keer op keer antwoordt. Ik worstel hier echt mee. De Heere Jezus heeft het toch zelf gezegd? Het voelt zo verkeerd om hier vraagtekens bij te zetten maar tegelijk lijkt het in de praktijk niet helemaal zo. Mag je echt tegen mensen zeggen dat ze erom mogen bidden en dan zal de Heere het geven, omdat Hij het heeft beloofd en Hij kan niet liegen?

Antwoord

Jezus zegt dat, zo wát wij begeren zullen in Zijn Naam, het ons gegeven zal worden, opdat 1. de Vader in de Zoon verheerlijkt worde en 2. onze blijdschap vervuld zij. Het is de ervaring van velen, dat zij weliswaar bidden in de Naam van Jezus, maar (vooralsnog) niet ontvangen. God wordt niet verheerlijkt. De blijdschap van verhoring wordt niet ervaren.(...)

Is hier dan sprake van kwalijk bidden (ongelovig of met onoprechte bedoelingen)? Of van beproeving? Of van een leerweg om ons onze rechteloosheid meer en meer te doen verstaan? Of om te leren niet meer op ons gevoel te bouwen?... Dat kan uiteraard allemaal! Kortom, hier ben je zomaar niet mee klaar. Er ligt vaak een geweldige spanning tussen gebed en gebedsverhoring.

Is Gods Woord dan niet waar? Dat zal niemand willen beweren! Uit de Schrift leren wij dat God verhoort op Zijn wijze en Zijn tijd. Soms is God allang bezig te verhoren, maar hebben wij het gewoonweg niet in de gaten. Het is goed om ondertussen tegenover jezelf en anderen de taal van het Woord te blijven spreken. Zoals Jezus het zegt, zeggen wij het voluit en vol geloof(...) na: bid en je zult ontvangen! Er is geen exegese toegestaan, die de feitelijke waarheid van dit Woord van vraagtekens voorziet. Het is helder: God wil Zijn genade kwijt. God is vol van liefde en gunning. Hij Zelf roept op tot gebed. Hijzelf schenkt Zijn belofte. Wie durft er dan nog te twijfelen?!

Persoonlijk ben ik overtuigd van de noodzaak dat een mens wederom geboren moet worden; als een genadegave van God. Om het ouderwets uit te drukken: als een eeuwig, souverein Godswonder, tot diepe verwondering en verootmoediging. En ik ben overtuigd van het feit dat God zeer gewillig is om dat wonder van genade in mijn hart én dat van mijn vrouw en kinderen te voltrekken. Hier is ook de visie op de heilige doop van belang. Ik wijs mijn kinderen graag op de gewilligheid van God. God wil niets liever dan een zondaar zaligen! Op grond van recht! Dat is in Christus' wetsvervulling en Middelaarswerk op Golgotha. God kan en wil het niet op enige andere wijze!

Wij worden opgeroepen om te belijden: God kan,en wil en zal !!! In dat vertrouwen bidden wij zonder ophouden!

Kand. G. A. van Ginkel

3 reacties
hk1
Probeer de Bijbel objectief te lezen. Zonder de regels en wetten van de mensen om ons heen ( hoe goed ook ). God spreekt tot ons in Zijn Woord en dat is genoeg. Hij kan niet liegen. Zie niet op mensen maar op Jezus alleen!
Antoinette
@ HK1 inderdaad!
Als God het zegt dan is het zo!
Ik geloof het en ik zie het ook om mij heen, mensen leggen het zo vaak verkeerd uit.
God doet wat Hij zegt!
Als er staat vraagt en u zal gegeven worden dan krijg je het!
Je weet best voor jezelf of je het ,met een verlangend en oprecht hart vraagt toch?
Ow ik herken dit zo!
Ik wil hier graag met je over doorpraten vraagstelster..
je mag me mailen als je wilt toontjevos@hotmail.com
Laurens_Heijboer
Bid en u zal gegeven worden (Mt. 7:7) staat in het kader van de Bergrede. Het gaat dan inderdaad om een nieuw hart om te kunnen leven zoals Jezus dat ons voorhoudt in de Bergrede. In eigen kracht kunnen we dat niet. Maar de vraagstelster doelt vanuit haar reformatorische opvoeding op het nieuwe hart om zalig te worden. Hoe gebruikelijk ook in reformatorische kring, maar eigenlijk roept de bijbel ons niet in die betekenis op om te bidden om een nieuw hart. Het nieuwe hart is namelijk een belofte van het genadeverbond (o.a. Jer. 32:39). Een nieuw hart is een hart van de Heilige Geest in woont (zie Ezech. 36:27). Aan dat nieuwe verbond krijgen we geen deel door er 'maar veel om te vragen'. Alsof wij God zouden moeten bewegen ons genadig te zijn! Nee, God is in Zichzelf bewogen! Op de 1e Pinksterdag geeft Petrus aan hoe wij daar deel aan kunnen krijgen (Hand. 2:38, zie ook de kanttekening).