Boek over het huwelijksformulier

Ds. W. van Vlastuin / 1 reactie

Vraag

Aan ds. Van Vlastuin. Samen met mijn man lees ik het prachtige boek over het huwelijksformulier van u. We hebben daarover nog een vraag. We hebben een moeilijke verkeringstijd gehad, mede door een depressie van mij. Om die reden gebruiken we een (uiteraard niet abortieve anticonceptie) om eerst samen te wennen (psychisch) aan het gehuwd zijn. We vinden dit heel moeilijk. Moet je dan zeggen: we laten dit aan God over en je mag geen voorbehoedsmiddelen gebruiken? Of mag/moet je hierin ook je verantwoordelijkheid nemen? We hebben dus beslist geen argumenten als, eerst geld verdienen, een groter huis of wat dan ook. Het gaat puur om het eerst rust vinden bij elkaaren wennen aan het huwelijk. Kortom, is in zo’n situatie gebruik van voorbehoedsmiddelen geoorloofd?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

In mijn boekje over het huwelijksformulier heb ik verantwoord dat voorbehoedsmiddelen als geneesmiddelen gezien moeten worden. Geneesmiddelen gebruik je in situaties van lichamelijke of psychische nood. De toepassing van dit uitgangspunt zul je zelf voor Gods aangezicht moeten maken. Als we voor Gods aangezicht een voorbehoedsmiddel als een geneesmiddel kunnen gebruiken, kunnen we dat met een vrij geweten doen. Het vraagt om een fijngevoelig geweten in afhankelijkheid van onze Schepper, gemeenschap met Zijn Zoon en de leiding van Zijn Geest.

Ds. W. van Vlastuin

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Wezep
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

boeken
1 reactie
43843
Fijn antwoord. Leg alles maar in Gods handen.