Pijn bij het plassen

drs. N. Wolswinkel / 7 reacties

Vraag

Ik heb een vraag over mijn dochtertje. Zij is nu drie jaar en geeft regelmatig aan pijn te hebben bij het plassen. Omdat ik in het verleden vaak blaasontsteking heb gehad en als kind ook vaak, dacht ik aan blaasontsteking, dus heb ik haar veel laten drinken en cranberrysap in huis genomen waar ze af en toe een bekertje van dronk. Maar ik ben er nu achter dat het niet van binnen uit komt, maar zag ik dat het gebied van haar plasgaatje en vagina heel rood is. Dus waarschijnlijk is het geirriteerd en doordat ze plast prikt het waarschijnlijk door de urine die er dan langs komt.

Ze heeft dit niet constant, ze geeft het om de week ofzo aan. Ik smeer er dan een beetje sudocreme op en ik hoor ze er dan niet meer over. Ik was haar altijd met Zwitsal, maar nu was ik haar billen en gebied van haar plasgaatje alleen met water, maar nog hoor ik haar wekelijks erover. Wat zou dit kunnen wezen en is dit normaal? Ze heeft het dus niet constant...

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Wat de onderstaande vraag betreft twee opmerkingen.

1. Het feit dat de klachten incidenteel voorkomen en een beetje sudocrème al helpt, geeft aan dat het probleem lijkt mee te vallen en er weinig reden voor zorg is.

2. Tegelijkertijd: wanneer je een beter antwoord op de vraag wilt hebben, moet je het een keer laten bekijken door je huisarts op het moment dat de klachten er zijn.

Hopelijk kun je hier mee verder.

Groet,
Drs. N. Wolswinkel

drs. N. Wolswinkel

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Huisarts

Tags in dit artikel:

plas(sen)
7 reacties
Naturel
Zonder te "stoken" of te beschuldigen of wat dan ook
Ik zou toch eens na gaan waar en bij wie ze geweest is, voorafgaande aan de dagen dat ze pijn heeft
Bij zulke berichten gaan mijn voelsprieten altijd een beetje uit staan als je begrijpt wat ik bedoel
alindam
Heb je gekeken hoe de onderbroekjes zitten? Hier dochterlief laatst gelijke problemen. Bleek dat een deel van de broekjes niet goed zaten. Zag het pas toen ze op de rug met opgetrokken benen lag. Om de billen prima maar tussen de benen.. (allemaal gelijke maat/ander model) Nieuwe broekjes gekocht en probleem weg.
AnnaM
@naturel wat jij suggereert is absoluut niet aan de orde...
@alindam bedankt voor de tip ga het eens in de gaten houden..
DEQ
Gebleken is dat het ook aan voedsel kan liggen. Een van mijn kleinzoons gaf aan ook last bij het plassen en met name in zijn piemel. Dat is niet altijd het geval geweest, de ene keer wel, de andere keer niet.

De ouders zijn op aanraden van de huisarts het eten in kaart gaan brengen om te kijken of er een relatie bestaat. Uiteraard deden wij daaraan mee als hij bij ons at. Onze kleinzoon is al wat ouder (tiener), maar het bleek om een voedselintolerantie te gaan waardoor zijn lichaam klachten kreeg.

Het kan behoorlijke reacties uitlokken wanneer een kind (ook ouderen) daar problemen mee hebben waaronder ontstoken slijmvliezen in de mond, maar ook pijn in de plasbuis als er geplast wordt. We hebben begrepen dat dit bij elk mens verschillend kan zijn: mild en ernstig en alle gradaties die daartussen zit

Om een lang verhaal kort te houden, bepaalde stoffen in het voedsel kunnen irritaties opleveren bij het plassen. Het zou te ver voeren om hier alle in's en out's te noemen maar je zou dit kunnen overwegen om eens te kijken wat je kind zoal eet. Sulfiet is bijvoorbeeld een boosdoener (E220 – E228), maar zo zijn er meer van die stoffen die problemen kunnen opleveren.

Het gaat niet altijd om alergische reacties maar om intolerantiereactie.

Het is vaak een behoorlijke puzzel om uit te vogelen wat de veroorzaker kan zijn.

Bij ons in Twente heb je ook een plaspoli, waar kinderen ook met dit soort problemen terecht kunnen.

Beterschap in ieder geval!
PaulP
Klinkt misschien gek maar ik zou langs de huisarts gaan met zoiets. Ik lees van alles wat het wel zou "kunnen" zijn maar de huisarts heeft hier voor geleerd en hoeft niet te raden maar kan uit zijn professie zeggen wat het is.
DEQ
@PaulP - 23-10-2019 / 21:52

De "Vragenrubriek" is er juist op gebaseerd dat anderen kunnen reageren en hun eigen ervaringen delen. Zouden we je voorstel volgen dan is het eerder een mededelingenbord met een standaardantwoord, zoals:

VRAAG: Ik heb last van mijn knie als ik erop druk...
ANTWOORD: Neem contact op met je huisarts!

VRAAG: Ik kan slecht in slaap komen.
ANTWOORD: Neem contact op met je huisarts!

Enzovoorts...
PaulP
DEQ ,

Onze ervaringen is wat WIJ denken dat het is, iets wat hetzelfde lijkt hoeft toch niet hetzelfde te zijn bij een ander?

Medische vragen horen hier z.w.z. niet thuis vind ik want daar raden wij alleen maar naar en niemand kan echt zeggen wat het probleem van een ander is. (in veruit de meeste gevallen dan)

Ik lees hier van misbruik, ondergoed en voedsel. Wat moet de poster van dit bericht nu doen? Misbruik is het zeker niet en gelukkig maar maar wat dan wel? Ze kan proberen het voedsel aan te passen en maar hopen of dat wat oplevert of ander ondergoed te nemen.
Dit kan vele weken duren b.v. het voedsel maar waarom zelf experimenteren ?