Seksuele dromen

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

De afgelopen paar maanden heb ik af en toe gedroomd over een jongen waarmee ik veel samenwerk en waar ik goed mee op kan schieten. Ik vind hem wel aantrekkelijk maar ben niet verliefd op hem. De dromen zijn heel expliciet seksueel van aard. Ik droom bijvoorbeeld dat we samen heftig aan het kussen zijn. Ik weet niet goed wat ik hiermee moet. Ik vind het erg vervelend en het beïnvloedt me de volgende dag nogal. Kan ik er iets tegen doen? Of moet ik het gewoon accepteren en is het wel normaal? Ik ben zelf een meisje van 22 jaar en heb geen relatie.

Antwoord

Beste 22-jarige,
We zeggen wel dat dromen bedrog zijn, maar dromen zeggen óók iets over het onderbewuste.

Je schrijft, dat je niet verliefd bent op de jongeman in kwestie. Als dat een feit is, horen daar reële gedachten bij met reële gevoelens. Je gedrag wordt “the day after the night before” beïnvloed door irreële gevoelens die dito gedachten (en gedragingen) oproepen. De kunst is nu om die irreële gedachten te veranderen in reële. Dit is een kwestie van oefenen.

Schrijf ze maar eens op in een schemaatje van 2x abc: a = feit, b = gevoelens, c = gedachten. In de linkerkolom de irreële kant, in de rechterkolom de veranderde –lees: reële gedachten als b.v. “ik ben helemaal niet verliefd, deze jongeman is een fijne collega met wie ik goed kan samenwerken omdat hij altijd op tijd is, omdat hij mijn werk waardeert of omdat ik het prettig vind om met hem over ons werk te kunnen praten”- die dan ook andere gevoelens bewerkstelligen.

Succes ermee!

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

dromen