Verdrietig en somber

J.M. Strijbis / 2 reacties

Vraag

Ik (meisje) heb de laatste tijd veel last van somber zijn. Ik heb veel meegemaakt. (Ik zit nu ongeveer een jaar bij Eleos, dus heb gesprekjes over die dingen.) Als ik alleen ben komen er vaak gedachten in mijn hoofd die niet zo leuk zijn, en ja hoor, ik heb het weer voor elkaar dat ik me verdrietig en somber voel. Die gedachten gaan bijvoorbeeld over dingen die zijn gebeurd of dingen waar ik tegen op zie en gaan gebeuren. Ik doe in de bus (naar school etc.) altijd muziek aan omdat ik denk dat het dan niet gebeurt, maar vaak toch wel. Is het normaal dat ik hier last van heb?

Antwoord

Dag vragenstelster,

Ik heb je vraag gelezen en het lijkt me voor jou heel naar dat je dit soort gedachten zo vaak hebt. Ik lees dat je het probeert op te lossen met muziek en ook dat is begrijpelijk. Het helpt je niet echt. Je bent bij Eleos en praat daar inderdaad over dit soort problemen. Door er over te praten zijn de problemen niet meteen opgelost, maar het kan wel helpen dat je er met anderen over praat. Zo vind ik het ook heel goed dat je via onze rubriek deze vraag stelt.

Als er in je (jonge) leven ingrijpende dingen gebeuren, moet dat verwerkt worden. Dus dat je daar sombere gedachten bij krijgt, is heel begrijpelijk. Maar niet alleen somber. Ik weet niet precies wat je meegemaakt hebt, maar de zonde en de duivel en de somberheid hebben niet het laatste woord. Machtiger dan alle somberheid en duivelen is de Heere Jezus, Die met Zijn boodschap van verlossing komt. Hij is de Grote Verlosser, ook van alle somberheid. Zoek het bij Hem en probeer je gedachten te richten op Zijn grote Verlossingsdaad.

Ik adviseer je om inderdaad muziek te gebruiken, maar dan geestelijke muziek. Als het dan Psalmen en/of gezangen zijn, kun je in jezelf meezingen. probeer daarvan te genieten. Daarnaast is het gebed een belangrijk wapen. De duivel kan je wijsmaken dat bidden niet helpt, maar luister niet naar hem. Hij wil jou niet bij de Heere hebben en daarom kan hij dat soort dingen influisteren. Hij liegt.
Lees ook je Bijbel regelmatig en vraag of de Heere door Zijn Woord jou dichter bij Hem wilt brengen.

Ik lees ook dat je somber wordt over dingen die gaan gebeuren. Maar dat weet je niet zeker. Het loopt in het leven vaak anders dan wij denken of verwachten.

Ik las eens het volgende gedichtje:

Een mens lijdt dikwijls 't meest
Door 't lijden dat hij vreest
Doch dat nooit op komt dagen.
Zo heeft hij meer te dragen
Dan God te dragen geeft

Ik hoop van harte dat je wat meer kunt genieten van je jeugd en dat je de sombere gedachten de deur uit kunt sturen.

Hartelijke groeten,
J. M. Strijbis

Lees meer artikelen over:

psychologie
2 reacties
Florianne
Hoi meisje,

Erg vervelend wat je meemaakt. Ook heel herkenbaar.
Ik was erg gebaat om te oefenen met de G's, dus het G-schema. Misschien is dat ook wat voor jou! Maar bid bovenal of God je wilt helpen!
sweao
Hoi meisje,

Erg herkenbaar... Wat mij erg helpt is een oefening die bij cognitieve gedragstherapie hoort. Het piekerhalfuurtje. (google er maar eens op). Zodra je merkt dat je gaat piekeren schrijf je het onderwerp van je piekeren ergens op. 1 keer per dag moet je een half een piekeren over de onderwerpen die je hebt opgeschreven. Zo leidt je het in bepaalde banen ipv dat het je steeds overkomt. Want tegen jezelf zeggen dat je niet meer mag piekeren helpt niet. (tenminste, bij mij niet)

Succes!