Is het zo dat als in de kerk mensen occult belast zijn en niemand weet dat (ik n...

prof. dr. M.J. Paul / Geen reacties

Vraag

Is het zo dat als in de kerk mensen occult belast zijn en niemand weet dat (ik nu wel) dat je het moet zeggen, want daardoor wordt Gods Geest tegengehouden. Maar het is natuurlijk wel erg pijnlijk voor de desbetreffende persoon (kerkenraadslid). De duivel vindt dat natuurlijk prachtig, maar dat betekent dat in de leiding van de kerk dus wat fout zit en dat het heel de gemeente kan treffen omdat we één in Christus (zouden moeten) zijn.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Uit de vraag blijkt dat je zeker weet dat een ander occult belast is. Eerst wil ik er op wijzen dat dit lang niet altijd zo duidelijk is voor anderen. Weet je het echt zeker? Hoe dan? Maar goed, laten we aannemen dat je gelijk hebt en dat die belasting er inderdaad is.

Dan komt in de tweede plaats de vraag op: hoe is iemand occult belast geraakt? Het is mogelijk dat die persoon slachtoffer is van wat anderen met hem of haar gedaan hebben. In dat geval past uiteraard vooral medelijden en hulp. Anders ligt de situatie wanneer iemand  bewust met occulte zaken bezig is of bezig is geweest. Het moeilijkst is het als die persoon daar nog meer doorgaat en vindt dat het wel kan. In dat laatste geval is een waarschuwing op zijn plaats.

In de vraag blijkt niet tegen wie je iets wilt zeggen. Volgens Matt. 16:15-20 is beste weg om eerst persoonlijk naar de ander toe te gaan en hem of haar aan te spreken op wat er gebeurt. Ga niet direct de problemen “aan de grote klok” hangen! Het is mogelijk dat de persoon die volgens jou verkeerd bezig is, na een gesprek stopt met die praktijken. Dat zou prachtig zijn! Iets anders is het, wanneer hij of zij toch doorgaat.

Wanneer iemand alleen slachtoffer is en enigszins occult belast is, hoeft dat voor een gemeente nauwelijks of geen nadelige gevolgen te hebben. Maar als een kerkenraadslid zich wel actief bezig houdt met verboden zaken, kan er wel een negatieve doorwerking naar de gemeente zijn. Voor een dergelijke samenhang, zie 1 Korinthe 11.

Ik heb eens te maken gehad met een kerkenraad waarvan een lid in zijn bedrijf volop bezig was met occulte zaken en daar ook via zijn website reclame voor maakte. Toen dit op den duur bekend werd, kwamen er terecht veel bezwaren van de predikant en andere kerkenraadsleden. Alle gesprekken liepen echter op niets uit. De betreffende ouderling heeft toen zijn ambt neergelegd. Onder protest, omdat hij het  niet mee eens was met de kritiek. Dat is heel triest, maar in zulke gevallen is gehoorzaamheid aan het Woord van God belangrijker dan het aanblijven van een kerkenraadslid.

In onze eigen situatie is het van groot belang dat we voor de betrokkene bidden. Het gaat niet om ons gelijk, maar om de relatie van de ander tot God. Bekering van het hart en bevrijding van occulte bindingen zijn immers de mooiste doelen die te bereiken zijn. Daar gaat een getuigenis van uit! Daarom: onze houding moet altijd gericht zijn op het behoud van de ander. Waarschuwen alleen is niet genoeg, het gaat ook om het bieden van een uitweg.

Met vriendelijke groet,
Prof. dr. M. J. Paul