Gedachten bij treinreis

drs. E.J. (Els) van Dijk / 2 reacties

Vraag

Ik reis elke dag met de trein. Vaak als ik naar het spoor kijk, moet ik aan de dood of aan zelfmoord denken. Ik voel me dan heel erg onbehaaglijk, terwijl ik absoluut niet zelfmoord als optie zie. Integendeel. Ik heb naar mijn eigen weten ook geen psychische ziekte. Moet ik het daarom serieus nemen dat ik er dan vaak aan moet denken? Of is het eigenlijk helemaal niet zo vreemd?

Antwoord

Beste …,

Het is vervelend hè, als je van die nare dingen bedenkt als je naar het spoor kijkt. Op zichzelf is dat niet zo vreemd, denk ik. Iedereen kent toch de verhalen van mensen die een eind aan hun leven maken door zich voor de trein te werpen en ook al heel wat mensen hebben het mee moeten maken dat de trein waarin zij zitten een tijd stilstaat omdat er ‘iets’ gebeurd is. Dus dat je dat te binnen schiet als je naar het spoor kijkt is niet zo vreemd. Maar je moet proberen je er niet op te fixeren, want dan kan het je wel gaan benauwen en dan kan het je gaan belemmeren. Zo ken ik iemand die erg bang is voor de dood en daarom niet snel in een auto kruipt aangezien er zóveel auto-ongelukken gebeuren. Kijk, als je je focus legt op wat er allemaal mis kan gaan in het leven en als je onderweg bent, dan durf je je huis niet meer uit, bij wijze van spreken.

Gelukkig geef je er in je vraag ook blijk van dat je zelf er helemaal niet naar verlangt om zelfmoord te plegen en dat is goed om te lezen. Houd dat zo, alsjeblieft! Het is de kunst om in het leven te letten op de mogelijkheden die God je elke dag biedt en Zijn zegeningen te tellen. Als je dat goed bij houdt, heb je er je handen vol aan en heb je ook zóveel redenen om te danken, te loven en te prijzen. Dan kom je aan somberen niet meer toe.

Als ik mijn antwoord mag samenvatten: probeer reëel te zijn in wat je denkt en ziet en laat daarin de verwondering over wat God geeft en doet de overhand hebben. Dan zul je een gelukkig mens zijn.

Drs. Els J. van Dijk

Lees meer artikelen over:

psychologie
2 reacties
EVA
Vervelend zeg, misschien een mp3speler met mooie muziek opzetten zodat je geest gevuld wordt met dingen van Gods koninkrijk en de duivel je niet zo kan beinvloeden met deze negatieve gedachten!
zomaar een tip

Sterkte
Samanthi
Idd een goede tip EVA
gr Samanthi