Psalm 23 in de straattaal

R. J. Jansen / 7 reacties

Vraag

Dit kwam ik tegen op de site van de eo: Psalm 23 in de straattaal. Is dit gefundeerd op Gods Woord, of moeten we dit als onbijbels beschouwen?

Antwoord

Beste vragensteller,

“De Bijbel is voor iedereen”, zo kondigt de EO deze video aan. En het is waar. De Heere spreekt tot iedereen die de Bijbel leest of hoort verkondigen. Daarom moet de Bijbel ook onder alle mensen verspreid en verkondigd worden, ook onder straatjongeren! De Heere maakt zich bekend en roept elk mens: “Wendt u naar Mij toe, wordt behouden alle gij einden der aarde! want Ik ben God en niemand meer” (Jes.45:22). Heb jij Zijn stem gehoord in de Bijbel en je tot Hem gewend?

In Zijn oneindige wijsheid en genade heeft Hij tot ons gesproken en wil Hij vanuit de Bijbel nog tot ons spreken in ons hart! Omdat de Heere spreekt in de Bijbel noemen we de Bijbel het Woord van God. De Heere heeft dat Woord gesproken, het is van Hem. Hij heeft de Auteursrechten. Hij heeft bepaald wat Hij zei en hoe Hij dat zei. Hij heeft zo gesproken dat de Bijbel precies dat bevat wat ons “wijs kan maken tot zaligheid” (2 Tim.3:15).

De EO heeft gelijk als ze zeggen dat dit Woord van God voor iedereen is. Voor refojongeren, voor straatjongeren en voor kandidaten. Maar het is niet van iedereen. Het is niet van jongeren. Het is ook niet van dominees en kandidaten. Het is zelfs niet het woord van profeten en apostelen (2 Petrus 1:21). Het is alleen van God.

De Heere heeft gezegd dat Zijn Woord aan alle mensen bekend gemaakt moet worden, omdat ze allemaal moeten worden geroepen tot bekering en geloof in de Heere Jezus. Daarom moet er in elke taal een getrouwe vertaling zijn. Zodat alle mensen kunnen lezen wat de Heere zegt, maar zodat er ook nauwkeurig en met ontzag wordt weergegeven wat de Heere gezegd heeft. Want Hij heeft in Zijn Woord precies dát gezegd wat nodig is om een professor, een winkelier, een kind of een straatjongere te bereiken. Het enige wat wij moeten doen is Zijn Woord bekend maken, dan zal Hij door de Heilige Geest zorgen dat mensen geraakt worden en zich bekeren. Dat is de wijsheid van God. Wij hebben maar te zaaien, Hij heeft voor het zaad gezorgd en zal ook voor de oogst zorgen. Dan is er inderdaad vrucht, ongeacht leeftijd, intelligentie, opvoeding of achtergrond. Dan worden er mensen geraakt door het Woord en dan ook nog in een getrouwe vertaling die misschien niet makkelijk leest... hoe kan dat? Dat is het werk van de Heilige Geest, want waar het Woord als heilig Woord van God wordt verspreid en uitgedragen daar werkt Hij!

In het evangeliseren op straat merk ik dat mensen een getrouwe Bijbel best kunnen begrijpen als er uitleg bij gegeven wordt. Er zijn voorbeelden te over van mensen die door de taal van een getrouwe Bijbelvertaling moeilijk te bereiken lijken en waar toch vrucht was; jonge kinderen, mensen met een verstandelijke beperking, mensen zonder kerkelijke opvoeding, psychisch zwakken... door God aangeraakt met Zijn Woord en tot God bekeerd.

Dus de Heere weet mensen te bereiken omdat Hij spreekt door Zijn Woord. Het Woord is dus niet van een rapper, of van de EO. Niemand heeft zelfbeschikkingsrecht over het Woord van God. Niemand mag het Woord veranderen en dingen weglaten (Openb. 22:18-19). Niemand mag het Woord verdraaien en op een onheilige manier uitdragen. Het is van God! Een ieder die Zijn Woord verspreid of verkondigt doet dat alleen als doorgeefluik van wat de Heere zegt en ook op een manier die de heiligheid van God weerspiegelt.

Dat is niet aan de orde in het project ‘straatbijbel’. Het weerspiegelt niets van de heiligheid van God, het Woord wordt platgemaakt (het is spottend, laag bij de grond, om Zijn heil en genade te vergelijken met Redbull... dan heb je nog nooit een druppel genade gedronken!). Bovendien is de tekst van de Psalm zo aangepast dat dingen die voor ons ‘ik’ aanstootgevend zijn, er uitgelaten zijn. Hoewel ik er amper iets van versta, viel mij wel op dat de stok en de staf uit Psalm 23 hier helemaal worden weggelaten. Dat is opvallend. Waarom is “Uw stok en Uw staf, die vertroosten mij” niet weergegeven? Juist met die woorden maakt David duidelijk dat hij zelf een dwalend schaap is. Dat hij soms een tik met de staf nodig heeft om hem bij de kudde en bij de Herder te houden. En dan zegt David ook nog: dat troost mij, dat de Heere zó is dat Hij mij af en toe een slag geeft! Dat heb ik nodig en gelukkig weet de Heere dat en gaat Hij in Vaderlijke liefde en Vaderlijke kastijding met me om! Dat is de intentie van Davids woorden. Waarom wordt juist dat weggelaten? Is dat omdat zulke elementen uit het Woord niet passen in het godsbeeld van de EO?! Zo zou ik nog even kunnen doorgaan, maar het gaat mij om de principes erachter...

Ik wil uitgaan van de goede intenties van de EO en de makers van de straatbijbel. Hopelijk hebben zij een vurige bewogenheid met straatjongeren. Maar ze denken (onbewust?) dat ze wijzer zijn dan God. Ze denken dat de Heere niet weet hoe Hij straatjongeren zou moeten bereiken. Ze denken dat de Heere in Zijn Woord vergeten is om tot bepaalde groepen mensen te spreken... en dat de Heere in Zijn Woord dingen heeft gezegd die onnodig aanstootgevend zijn voor bepaalde mensen. Eigenlijk, hopelijk onbewust, zeggen ze: “dom, dom, dom... als de Heere ze niet weet te bereiken dan moeten wij het maar doen. Dan moeten wij de Auteursrechten maar op ons nemen en dat Woord zo herschrijven dat straatjongeren er door geboeid worden en er geen aanstoot aan nemen...”. Het lijkt voort te komen uit goede motieven, maar het is ongeloof aan de kracht van het Woord. Het is rebellie tegen het eigendomsrecht van God op Zijn Woord.

Dat het Woord zo wordt verdraaid en aan de doelgroep aangepast draagt ook een boodschap uit. De (onbewuste?) boodschap die straatjongeren zo krijgen is: God past Zich aan jou aan. Terwijl de Bijbel zegt dat wij ons aan de Heere moeten aanpassen, d.w.z. ons tot God bekeren. Maar juist die klem, die scherpte van het Woord wordt eruit weggesneden, de Heere moet zich maar aanpassen bij de mens. De mens bepaalt wat en hoe de Heere mag zeggen. De Heere mag niets zeggen waar wij geen behoefte aan hebben en Hij moet het ook nog zeggen op een manier die ons aanspreekt... een god naar ons eigen beeld... afgoderij.

Als de Heere met macht spreekt door Zijn Woord dan moet een mens buigen, dan passen wij ons aan Hem aan. Als de Heere door Zijn Woord in je hart heeft gesproken, dan is dat Woord je dierbaar. Dan heb je helemaal geen behoefte aan een aangepast woord, aan een verminkt woord, aan een mens-gerichte uitvoering of vertaling van Zijn heilig Woord. Want juist wat Hij sprak heeft me behouden, juist wat Hij me toeriep heeft mij verootmoedigd, juist wat Hij zei heeft mij op het kruis doen zien, op Hem Die het Leven is, op Hem Die Zijn leven gaf om zondaren met God te verzoenen. Juist door de kracht van dat Woord dat uit Zijn mond is uitgegaan, ben ik gerechtvaardigd als goddeloze. Daarom weet ik dat er voor elke goddeloze kracht is in dit Woord. Hij spreekt met macht: “Zie het Lam Gods!” Laat iedere refo-jongere, straatjongere of wie je ook bent naar de Heere luisteren als Hij spreekt in het Woord, met vurig gebed en diepe verootmoediging... “totdat de Morgenster opga in uw harten” (2 Petr. 1:19).

Ontvang een hartelijke groet van,
Kand. R. J. Jansen

Lees meer artikelen over:

Psalmenstraatbijbel
7 reacties
elcovandenberg
* reactie verwijderd door Refoweb *

<i>Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies is er het forum: forum.refoweb.nl</i>
RikMuilwijk
* reactie verwijderd door Refoweb *

<i>Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies is er het forum: forum.refoweb.nl</i>
Gerard
Mooi verwoord door R.J. Jansen . Een kern probleem en algemeen probleem speciaal in onze tijd is denk ik ook het niet beseffen van Gods heiligheid. Door gebrek daaraan krijg ik een verkeerd beeld van God en een verkeerd beeld van mezelf. En daarmee gaat dan ook het evangelie van inhoud veranderen. Het sterven van Christus wordt betekenisloos, hooguit nog een soort daad van een vage liefde zoals in sommige films iemand zich opoffert om anderen te redden. Maar waarom was dat dan nodig? Geen wonder dat niemand dat meer begrijpt, ook binnen de refo gezindte vaak niet merk ik vaak.
In plaats van redding en verzoening wordt het een evangelie van een soort van 'zelfvervulling', een opgepoetst beeld van jezelf, iets dat je leven zin, betekenis, energie en pep geeft, waarbij God gebruikt wordt om onze behoeften te vervullen. Maar hoe kan een onverzoende vijand van God dat ooit verkrijgen?a
Daarmee heb je dan een andere god gemaakt in je gedachten, dat is niet de God van de Bijbel. Dan is de Jezus in wie je gelooft niet meer de Jezus waarvan de Bijbel ons verteld, die in de wereld gekomen is om zondaren te redden. En zonder deze Jezus heb je niets...

Ik zag de reacties by de EO.
http://www.eo.nl/beam/geloven/item/de-eo-denkt-dat-ze-wijzer-is-dan-god/
Ik ben bang dat ze het niet (willen of kunnen) begrijpen. Het probleem is niet in de aangepaste vertaling maar in de aangepaste (veranderde) inhoud.

Pas als je Gods heiligheid beseft krijgt Jezus Christus werkelijk betekenis en kun je niet meer zonder Hem.
Omega
Mooi antwoord. Hoe de EO omgaat met de heiligheid van God en Zijn Woord weten we nog van het (gecancelde) satirische programma "Er loopt een man over het water..."
robertvdl95
* reactie verwijderd door Refoweb *

<i>Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies is er het forum: forum.refoweb.nl</i>
rotterdam
* reactie verwijderd door Refoweb *

<i>Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies is er het forum: forum.refoweb.nl</i>
Dickjan69
Duidelijk antwoord. Vooral de stelling dat tegenwoordig God zich moet aanpassen aan ons, dit terwijl God onveranderlijk is. Hij zal ons door Zijn Heilige Geest maken zoals Hij dat wil! Daar heeft Hij geen straatbijbel voor nodig. Maar ons als godsdienstig mens ook niet, maar toch zegt het HEILIGE en ONFEILBARE WOORD van GOD dat Hij door de dwaasheid der prediking nog tot ons wil komen.

Bemoedigend om te zien dat een 'jonge' student dit antwoord nog mag formuleren!
Laten we bidden en smeken tot God of Hij nog dienaren wil uitstoten in ons land, dat het Woord verklaard mag worden. Als Zijn Geest er in meekomt, dan zullen we het Woord verstaan. Het vleesgeworden Woord Jezus Christus, daar zal het naar toe moeten in ons leven! Tot die tijd hebben we natuurlijke ogen, verstaan we de geestelijke dingen niet.