Diepe kras

Ds. K. van den Geest / 7 reacties

Vraag

Het leven is voor mij heel erg moeilijk. Ik heb heel veel moeilijke dingen meegemaakt en probeer nu het leven weer op te pakken zoals ik mezelf weer graag wil zien. Ga heerlijk weg met mijn vriendengroep en geniet echt van mijn studie en het leven van elke dag. Toch zoek ik steeds de confrontatie met het verleden door naar foto's te kijken die mij heel erg verdrietig maken. Ik hoef die foto's niet te zien, toch zoek ik ze op. Als ik dan weer foto's zie met mijn ex-vriendin dan ben ik geestelijk een dag of wat overhoop. Moet ik juist die confrontatie opzoeken, is dat goed voor verwerking, of moet ik sterk zijn en de confrontatie juist niet opzoeken? Kan iemand mij raad geven? In mijn hart zit een diepe kras.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ik begrijp dat het gaat om een verbroken relatie (gezien de uitdrukking “ex-vriendin”). Dan gaat het om de vraag: hoe verwerk je dit verlies? Het is een rouwproces, een proces van loslaten en aanvaarden. Daarvoor heb je allereerst de troost en bijstand van de Heere God zelf nodig, die je in gebed mag vragen om kracht en aan wie je je verdriet mag voorleggen. Zijn Woord en Geest zullen je helpen je kracht en vreugde alleen in Hem te vinden en te leren niet afhankelijk te zijn van menselijke liefde of steun. Ook boosheid mag je aan Hem voorleggen, zodat er geen wrok in je hart overblijft.

Daarnaast is het mogelijk inderdaad een manier om deze foto’s te bekijken. Maar belangrijk is het doel waarmee je dat doet. Je kunt ze bekijken om je gevoelens van verlies te versterken, zelfmedelijden op te roepen of valse hoop te koesteren. Als de relatie definitief beëindigd is, is het echter belangrijk dit te gaan accepteren en niet te blijven steken in teleurstelling. Foto’s bekijken kan je in zoverre helpen, dat je jezelf bij het bekijken ervan voorhoudt: dit komt niet meer terug, het is afgelopen, ik moet haar loslaten.

Uiteraard is het wel van belang, hoe recent de relatie is beëindigd. Is dit kort geleden, dan zijn zulke gevoelens niet meer dan normaal. En heeft de relatie lang geduurd, ook dan is het niet makkelijk om die ander los te laten en zal er echt tijd voor nodig zijn. Is het echter al langer geleden, dan is het belangrijk om er aan te werken dat je die ander gaat loslaten. Fijn is daarbij, dat je geniet van je huidige leven: vrienden, studie, etc. Dat is goed en kan helpen je leven weer op de rails te krijgen.

Tenslotte is het naast bidden belangrijk om erover te praten met anderen die je vertrouwt en die je goed kennen. En blijft de verwerking dan nog steken, dan moet er uiteindelijk misschien nog andere meer professionele hulp ingeschakeld worden. Maar via de hier aangegeven wegen zal het doorgaans lukken om weer een nieuwe balans te vinden.

Ds. K. van den Geest

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Nederlandse Gereformeerde Kerken
  • Woon/standplaats:
    Deventer
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

psychologie
7 reacties
Roozemond
Lieve vraagsteller, dapper dat je deze vraag stelt en je hart open legt!
Woorden zijn zo arm, toch een reactie......
Ik heb ook een diepe kras in mijn ziel en foto's herinnerden mij aan die grote pijn, dat verdriet, die kras. Ik kon het persoonlijk niet aan om steeds die confrontatie op te zoeken. De duivel gebruikte het om me steeds in de put te houden, terwijl God juist wil dat ik er bovenop kom. Toch keek ik er steeds opnieuw naar. Het is voor iedereen een persoonlijke keus, maar ik heb datgene wat me in de put hield, weggedaan en van dat stukje ben ik nu bevrijd.....

Ik hoop en bid dat je het volgende gedichtje je DE HOOP mag geven!!

Als achterom kijken pijn doet
en vooruit kijken je bang maakt
Kijk dan náást je...
...IK BEN ER!

Veel sterkte en Gods zegen!!

Komt herwaarts tot Mij, alleen die vermoeid en belast zijn, en Ik ZAL je rust geven.... !
Samanthi
Ik sluit me bij Roozemand aan
gr Samanthi
Mink
Roozemond, mooi stukje...
Je bent me net voor, ik lees nu dit stukje voor het eerst en dacht zo'n soort reactie te geven als jij neergeschreven hebt, dus ik hef het niet te herhalen...
Jerommel
Misschien bot:
Foto's weg doen ! "Papier hier" roept de prullenbak.

Die kras is vervelend, maar die foto's zijn blijkbaar een herinnering aan die kras, niet aan de dingen die je hebt geleerd of aan het leren bent.

Het is voorbij, en komt niet meer terug, en zeker niet m.b.v. foto's.

Anyway, bij mij luchtte het erg op toen ik een hele doos met sentimentele dingen heb gekiept.
Nu heb ik alleen nog maar een berg met actuele problemen... :-s
eduard1
Ik mag meerdere mensen met moeilijkheden begeleiden en mag gelukkig in de praktijk ervaren dat de Heere het zegenen wil.
Geldt overigens ook voor jou, Jerommel!
ewmar
Lieve Roozemond, Hartelijk dank voor je reaktie. Ik ben niet de vraagsteller maar heb het zelfde als jij ondervonden. Het was een intens diepe strijd. Ik werd gekweld door de satan, toen dacht ik door God. Ik verweet mezelf alles en toch bekeek ik de brieven en foto's wat me nog dieper naar beneden voerde zelfs tot ik me zelf open schraapte. Ik schaamde me en sprak er met niemand over het was tenslotte mijn kruis daar hoef ik anderen niet mee te belasten? Ik heb alle spullen in een kluis gedaan ver weggestopt en 1 iemand weet waar het ligt (mocht er mij wat over komen kan die persoon het uit de weg ruimen) Ik heb er een hele tijd niet naar om gezien het gaf me vrede en ik knapte op. Ieder keer als ik hem tegen kwam kwam de pijn weer boven alsof er een heftige mes door je hart gaat. Ik heb vergeven en nu kan ik alle herinneringen lezen en God danken dat ik er sterk ben uitgekomen. Ik heb de herinneringen bewaard alleen de foto's aan een kennis gedaan daar ik ze niet kon weggooien, want dat gaf mij een gevoel iemand zo te vertreden...Die persoon heb er wat mee gedaan ik weet niet wat en heb er ook niet naar gevraagd het geeft me vrede zo. Ik ben de Heere zeer dankbaar dat Hij me door alles heeft heengeholpen daar mijn uitzicht totaal weg was. Hij wil helpen, Hij is het lijden ingegaan en heeft het doorleeft dit geeft troost. Ga tot Hem in't gebed. In liefde geschreven.
Rianne1357
Toch raad ik iedereen aan. nooit foto,s weg te gooien, verscheuren of dergelijks in een impulsieve reactie. ik denk dat je daar later spijt van krijgt. je kunt wel een vertrouwd iemand vragen of die ze in haar of zijn huis bewaart. heel veel sterkte allen in moeite en zorg en verdriet. weet hoe donker ooit Gods weg mag wezen, Hij ziet in gunst op die Hem vrezen. net zoiets als Roozemond kijk niet achterom, niet vooruit, maar omhoog. veel sterkte! ( ik heb veel meegemaakt in mijn leven, toch mocht het door Genade zijn, uit die allen red hen de Heere. echt waar. ook als je t juist niet kan bekijken. sterkte en liefs.