Geen hemel of hel na sterven

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Ik was laatst op een bijeenkomst voor jongeren van de JBGG er daar zei een dominee dat als je sterft, er geen hemel of hel is. Maar dat die er pas zijn als God terugkomt op de wolken. Is dat waar?

Antwoord

Je bent met je vraag aan het goede adres, want ik herken je reactie, maar je hebt het totaal verkeerd begrepen. Ik heb gezegd dat als een christen sterft deze, wat zijn ziel betreft, naar de hemel gaat. Maar dat is niet de definitieve bestemming. Wat dat betreft is de hemel het wachtlokaal voor de zielen van de gestorven gelovigen tot aan de wederkomst van Christus. Dan volgt de opstanding des vleses. Daarna komt pas de definitieve bestemming op de nieuwe aarde (schepping) waar Gods Kerk eeuwig zal zijn en de Heere zelf als de drie-enige God zal wonen te midden van Zijn volk.

En wat de hel betreft, de zielen van de ongelovigen gaan bij het sterven naar de hel. Maar dat is nog niet de definitieve bestemming, want na de opstanding zullen ze met lichaam en ziel geworpen worden in de poel die brand van vuur en sulfer, hetwelk is de tweede dood. Daar zal ook de duivel in geworpen worden. En dat is de definitieve bestemming voor de ongelovigen. Lees Openb. 20:14.

Je ziet maar, goed luisteren is een vak apart.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Lees meer artikelen over:

helhemel