Ik ben een meisje van 18 jaar. Ik voel me de laatste tijd zo dor en zo dood. Ik ...

Ds. N. den Ouden / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 18 jaar. Ik voel me de laatste tijd zo dor en zo dood. Ik ben op zoek naar rust voor de onrust in mijn hart en ik zoek het ook in de wereld, maar ik vind het niet! Niets van de wereld kan mijn hart echt geluk bieden, of het is voor even en daarna ben ik het weer kwijt. Maar de ware RUST lijkt zo ongrijpbaar. Ik weet niet hoe ik eraan moet komen, mijn bidden is zo biddeloos en ik heb ten diepste helemaal geen lust om de Heere te dienen. Ik voel me zo moedeloos. Terwijl ik pleit op Gods beloften voel ik zelf dat ik er niet eens verwachting van heb. En hoe kan ik de nodigingen van de Heere Jezus aannemen? Ik kan en wil dat niet en toch voel ik dat het zo nodig is dat ik gewillig gemaakt word. Verstandelijk weet ik allemaal precies hoe het moet, maar mijn hart is er zo ver van. Ik weet het niet meer! Wat moet ik doen?!

Antwoord

Als ik  je vraag goed lees, komt bij mij het volgende boven: Je voelt je de laatste tijd dor en dood. Daaruit maak ik op dat het niet altijd dor en dood is, of geweest is. Je bent op zoek naar rust voor de onrust in je hart. Waar komt dat zoeken vandaan? Waar komt die onrust vandaan? Waarom leef je niet gewoon gelukkig in de zonde? De duivel zou je niet onrustig/zoekend maken. Er is maar één antwoord mogelijk: De Heere klopt aan jouw hart. Het is goed om dat vast te stellen. Niet om je daarmee gerust te stellen en te je te laten denken dat het nu verder wel goed zit. Maar wel om op te merken dat Hij niet heel ver weg is, en Zich met jouw leven bemoeit.

Verder: Je bent biddeloos, moedeloos, en je hebt geen lust om de Heere te vrezen. Dat ons ‘vlees’ zo is, is maar al te waar. Het is met jou dan ook veel erger dan je denkt. Je hebt zelfs geen verwachting van Gods beloften en je kunt de nodiging van Christus niet aannemen. Zo is het ook. Ik kan niet zeggen dat je het wel kunt. Ik kan wel zeggen dat het geloof zijn eigen totale onmacht om te geloven en te komen, erkent, maar ook weet dat Christus alle macht heeft, in hemel en op aarde. Hoe het ook met je is, weet dat Hij voor jou geschikt is, en alles heeft wat jij nodig hebt. Al jouw gebreken zijn alleen meer redenen te meer om het bij Hem te zoeken, en je voor Hem neer te leggen zoals je bent. Breek ook met volgehouden zonde, en probeer met iemand die Hem kennen mag over deze dingen te spreken.

Blijf ernstig lezen in Gods Woord, en roep de Heere aan. Wijs Hem op het kruis van Zijn Zoon. Wie dat doet zal vroeg op laat verhoring krijgen.
Van harte Zijn genade toegewenst!

Ds. N. den Ouden

Tags in dit artikel:

geloofszekerheid