Flashbacks van de bevalling

drs. J(oke) Ronner-Wattel / Geen reacties

Vraag

Ik ben een moeder met drie kinderen en ik heb een vervelend probleem. Als ik geslachtsgemeenschap met mijn man heb blijft het vaak bij een poging daartoe van zijn kant, omdat ik steeds flashbacks van de bevalling krijg. De oudste twee schelen drie jaar en tussen de jongste twee zit vijf jaar. De eerste paar maanden moet ik sowieso niet denken aan intimiteit, de maanden daarna begint het verlangen terug te komen maar gaat het echt heel langzaam, stap voor stap.

Het gaat echt om de lichamelijke houding, zeg maar. We hebben ook andere manieren en houdingen geprobeerd, maar dat lukt ons gewoonweg niet. Nu de jongste een paar maanden oud is begin ik weer wat zenuwachtig te worden daarvoor. Mijn man weet dat overigens en dringt niks op. Heeft u nog tips verder? Het is zo vervelend.

Antwoord

Wat me in je vraag niet helemaal duidelijk wordt is hoe jij de bevalling ervaren hebt. Als je terugdenkt aan de bevalling en je roept de beelden weer op, wat voor emotie merk je dan bij jezelf op? Is dat angst en spanning, schaamte soms? De houding waarin je gemeenschap hebt, roepen blijkbaar die beelden weer op, ze zijn een trigger. Als je de bevalling op wat voor manier dan ook als naar hebt ervaren, en de beelden in je hoofd roepen die emotie weer op, wordt de emotie van toen gekoppeld aan de gemeenschap nu en ervaar je er nare emoties bij. Als gevolg daarvan ga je vermijden. Als de emoties die opgeroepen worden als naar worden ervaren, zou EMDR je daar van af kunnen helpen. Een psycholoog die met EMDR werkt zou bij jou kunnen nagaan of dit helpend is in jouw geval. Je merkt dat het na langere tijd na de bevalling ook wel wat afneemt, maar bij EMDR gaat dit verwerkingsproces vele malen sneller.

Voor meer informatie over emdr kun je kijken op de website www.emdr.nl. EMDR wordt vaak ingezet bij ernstige traumatische ervaringen, maar kan ook heel goed worden ingezet bij ervaringen die misschien niet meteen traumatisch zijn, maar wel als naar of belemmerend worden ervaren.

Joke Ronner-Wattel

Tags in dit artikel:

EMDRseksualiteit in het huwelijk