Lichte en zware dominees

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Beste ds. Vreugdenhil. Waarom wordt er binnen de Ger. Gem. over 'lichte' en 'zware' dominees gesproken? Zijn er echte verschillen tussen 'lichte' en 'zware' dominees qua leer? Ik zou het erg fijn vinden als u hier antwoord op zou willen geven (dit is echt zonder verkeerde bedoelingen).

Antwoord

Wat is licht en wat is zwaar? Dat hangt ervan af met welke maatstaf je meet en wat je met wat vergelijkt. Natuurlijk zijn er verschillen in de manier van prediking en ook inhoudelijk dat accenten verschillend worden gelegd. Dat is toch niet erg? Als we de grenzen van Schrift en belijdenis maar niet overschrijden. Zo heb je niet alleen zwaar en licht, maar je hebt ook medium en verder nog alles wat daar tussen ligt.

Soms wordt licht genoemd als het veel over Christus gaat en niet zo heel veel over de kennis van onze ellende. Zwaar is dan het tegenover gestelde.

Laat toch duidelijk zijn dat de stukken van ellende, verlossing en dankbaarheid in de prediking evenwichtig aan de orde moeten komen. Alle drie de stukken verdienen voldoende aandacht. Hoewel het God natuurlijk gaat om het stuk van de dankbaarheid, het leven in heiligmaking voor Zijn aangezicht.

Of al onze dominee's hetzelfde leren is niet zo moeilijk te beantwoorden. We hebben allemaal de gereformeerde belijdenis ondertekend. Dat is onze eenheid. Wie daarvan afwijkt is te berispen. En ik denk dat we allen ten diepste op hetzelfde aambeeld slaan: De doodstaat van de mens en de noodzaak van de wedergeboorte; het ontdekkende en plaatsmakende werk voor het aannemen van Christus in Zijn priesterlijke offer; het leven door het geloof in de vreze des Heeren; de noodzaak om de waarheid van Gods Woord niet alleen verstandelijk te leren kennen maar ook bevindelijk door de toepassing van de Heilige Geest in je hart.

Er zijn verschillen in traditie en accent, maar in de 'leer' staan we allemaal achter onze gereformeerde belijdenis.

Ik hoop dat je met dit antwoord uit de voeten kunt.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Tags in dit artikel:

Gereformeerde Gemeenten (GerGem)