De leer alhier in doopformulier

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Wat wordt er in het doopformulier precies bedoelt met "de leer alhier"? Volgens mijn predikant (Ger. Gem.) kan ik op deze vraag geen "ja" zeggen omdat ik kritiek op zijn prediking geleverd heb. Wat moet ik doen? Ik sta van harte achter het OT en NT en de formulieren. Ik zou graag mijn kindje gedoopt zien.

Antwoord

Het doopformulier en de vragen die gesteld worden aan de ouders dateren uit de tijd van vlak na de Reformatie. De synode van Dordrecht heeft de formulieren kerkelijk aanvaard. Kijk maar eens hoe de doopouders worden aangesproken: Geliefden in de Heere Christus. Geen ruimte dus voor mensen, die niet geloven. Precies dezelfde aanspraak als in het avondmaalsformulier.

In de tijd van 1618/19 was de kerk van de Reformatie nog niet opgesplitst in alle denominaties die we nu in de gereformeerde gezindte kennen, met bijbehorende leeruitspraken e.d.

De christelijke kerk 'alhier' betekent dus in het formulier de gereformeerde kerk van de Reformatie, die de gereformeerde belijdenis onderschrijft.En daar moet iedere kerk, die zich gereformeerd noemt, achter staan.

We behoeven niet te onderschrijven wat er soms door mensen, kerken, gemeenten of predikanten van gemaakt wordt. We moeten terug naar de oorsprong. Als de leer in de gemeente waar we lid zijn niet overeenkomt met de drie formulieren van enigheid moet die gemeente daar op aangesproken worden.

De waarde van de doop hangt ook niet af van degene, die de doop bedient. Wie dus met heel zijn hart de gereformeerde belijdenis onderschrijft, kan van harte "ja" zeggen op de doopvragen. En we hebben een taak als van die
belijdenis wordt afgeweken, namelijk om terecht te wijzen in alle ootmoed en liefde.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Lees meer artikelen over:

doopformulier