Bekeert u

Ds. J. Westerink / Geen reacties

01-10-2012, 14:32

Vraag

Er is nogal wat discussie over het lijdelijke "een mens moet bekeerd worden" en het "bekeert u" als oproep/opdracht tot bekering. Nu lees ik net in 2 Timotheus 2:25 dit: "Misschien geeft God hun eens bekering..." Natuurlijk staat er ook dat Paulus hen met zachtmoedigheid moet onderwijzen. Maar is het ook niet de opdracht van Paulus om die mensen aan te sporen om zich van hun dwaalleer te bekeren?


Antwoord

Beste vrager,
 
Jouw vraag is snel en gemakkelijk te beantwoorden. In 2 Tim. 2:25 spreekt Paulus in een bepaald kader over de vrucht van het pastorale onderwijs aan hen die dwalen. De Heere kan en wil dat gebruiken om hen die dwalen te leiden in het rechte spoor (Ps.25 ber.), d.w.z. te bekeren. Maar wanneer Paulus bijv. in Hand.20  bij zijn afscheid van de ouderlingen van Efeze zijn werk samenvat, ligt de nadruk op die andere kant: Predikende de bekering tot God en het geloof in Christus. Zo heeft immers de Heere Jezus Zelf gepreekt en zo deden de profeten en later de apostelen het. In de prediking moeten altijd weer die beide accenten in bijbels evenwicht aan de orde komen. De Heere roept: bekeert u! En wanneer iemand er achter komt dat hij dat niet kan, leert Hij het gebed: Heere, bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn.

Toen wijlen prof. Wisse, een man met veel kennis van het geestelijke leven en het werk van de Heilige Geest in het hart en leven van een zondaar, eens iemand ontmoette die tegen hem zei: "Maar ik kan mezelf niet bekeren", vroeg Wisse hem: "Heb jij dat al eens geprobeerd?" Wie vanuit de nood en de onmogelijkheid tot God roept, vindt bij Hem uitkomst.

Misschien versta je het wanneer ik dogmatisch zeg: de imperatief rust in de indicatief: het bevel rust in de belofte.
 
Veel zegen toegewenst,
Ds. J. Westerink

Lees meer artikelen over:

bekeringdwaling
Dit artikel is beantwoord door

Ds. J. Westerink

  • Geboortedatum:
    25-08-1939
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Urk (Maranatha)
  • Status:
    Inactief
121 artikelen
Ds. J. Westerink

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Laatst vroeg een collega die onbekend is met het christelijk geloof het volgende: "Jij gelooft dat God almachtig is, toch? Kan God dan ook een steen maken die zo zwaar is dat hij hem zelf niet meer ka...
Geen reacties
01-10-2001
Van diegenen die de vragen op deze site beantwoorden verwacht ik dat zij verzekerde kinderen van God zijn. Ik zou graag willen weten of jullie nu nooit eens twijfelen aan de christelijke leer. Meestal...
Geen reacties
01-10-2001
Wat wordt bedoeld met de uitdrukking: de dwaasheid der prediking? En wat betekent: het Bloed te kennen? Vaak hoor ik deze uitdrukking dat kinderen van de Heere het bloed kennen, maar ik weet niet wat ...
Geen reacties
01-10-2001
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering