Al drie jaar heb ik verkering met een goede jongen. Tijdens onze verkering heb i...

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Al drie jaar heb ik verkering met een goede jongen. Tijdens onze verkering heb ik steeds veel getwijfeld en ik twijfel nog. Twee jaar geleden ontmoette ik tijdens mijn studie een leuke jongen met wie ik veel contact kreeg. Hij werd op mij verliefd maar we hebben ons contact verbroken om mijn relatie. Ik had het daar ontzettend moeilijk mee. Later heb ik hem nog wel eens ontmoet en daarvan was ik steeds helemaal in verwarring. Onlangs kwam ik hem weer tegen en dan ga ik helemaal twijfelen aan de keuze voor mijn vriend destijds. Volgend jaar hopen we te gaan trouwen, maar kan dat wel? Soms droom ik ’s nachts van die andere jongen hoewel ik dat niet wil. En intussen gaat mijn relatie gewoon door. En het ‘probleem’ is dat mijn vriend gewoon helemaal oké is. Ik snap niet waarom ik niet genoeg aan hem heb en gewoon tevreden ben. Ook vraag ik me af of trouwplannen in dit geval wel goed zijn. Ik voel me steeds schuldig, maar ik kan me een huwelijk alleen met mijn vriend ook moeilijk voorstellen. Is mijn vriend de ware gewoon niet en blijf ik daarom maar onbewust ‘zoeken’ naar avontuur? En kan je wel trouwen met iemand als je ook aan een ander denkt? Ik heb al zo vaak geprobeerd dit uit mijn hoofd te zetten, maar dat lukt niet. Waarom kan ik niet gewoon gelukkig en tevreden zijn met wat ik nu heb? Mijn vriend kan ik ook niet missen, dat is gewoon een deel van mijn leven: ik hou wel van hem maar naar mijn idee niet op de juiste manier.

Antwoord

Twijfelaarster,

Tja, als je je brief zelf nog eens rustig doorleest weet je vast en zeker het antwoord: (nog) niet trouwen! Ook al is je vriend helemaal oké en wil je hem niet missen, je voelt je schuldig en onzeker. Dat is alles bij elkaar géén goede basis voor een huwelijk. Wéét je vriend van je twijfels, van je gevoelens voor die andere jongen? Bespreek het eens met hem (je vriend, bedoel ik!), en geef woorden aan je gevoelens tegenover hem. Hij heeft er recht op, vind je niet?

Pas als je eerlijk en oprecht bent -in de eerste plaats tegenover jezélf!- kun je de juiste stappen zetten op de weg die je moet gaan. Hóé je dat doet? Schrijf je gedachten en gevoelens op papier! Denk na, wat voor jou “de juiste manier” betekent zoals je in je laatste zin schrijft. Vraag je af wat je gevoelens precies zijn voor de beide mannen in je leven.

Liefde komt je niet aanwaaien, maar heeft duidelijk te maken met kéùzes en is hárd werken!

Sterkte gewenst,
Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

huwelijk