Ik ben bang dat ik overschiet. De meeste vrienden en vriendinnen hebben allemaal...

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik ben bang dat ik overschiet. De meeste vrienden en vriendinnen hebben allemaal al kortere of langere tijd verkering, zijn verloofd en een enkele is al getrouwd. Veel mensen hoor je wel zeggen: ach, dat zal vast wel goed komen, het komt vanzelf wel, maak je maar niet druk... Maar wat als ik nu alleen blijf? Het lijkt mij vreselijk! Ik zou zo graag een lieve vriend hebben, dat we elkaar alles kunnen toevertrouwen, gewoon niet meer alleen zijn! Hoe moet ik hier mee omgaan? Hartelijke groet, meisje (18 jaar).

Antwoord

Beste 18-jarige,

Lief dat je zo eerlijk schrijft! Maar beste meid, als jij je angst om over te schieten een beetje laat varen kun je gemakkelijker openstaan voor het krijgen van een lieve vriend. Houd je oren en ogen open, maak eens kennis met deze of gene... je merkt vanzelf wanneer er van verliefdheid sprake is.

Vraag jezelf af wat je verwacht van een relatie: zet het eens op papier! En óók: wat is je angst precies, waarom lijkt het je vreselijk om alleen te blijven?

In ieder geval: stort je niet in een relatie omwille van je “bang-zijn-voor”, want dát is géén liefde! Je bent 18: de gedáchte van “overblijven” mag best eens door je hoofd spelen, maar heus, je bent nog jóng en hebt (hoop ik) nog alle tijd! Gewoon nuchter zijn: nog 7 jaar voor je 25ste, nog 12 jaar voor je 30ste...

Er kan zoveel gebeuren voor je te oud bent... en wanneer is dat dan helemaal (ik ken wel mensen die pas rond hun 50ste of nog ouder trouwen!)? Sterkte, hoor!

Een hartelijke groet,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

verkering