Haaruitval en Mirenaspiraaltje

drs. J. de Jongh-van Hoof / 13 reacties

Vraag

Enkele maanden geleden heb ik een mirenaspiraaltje laten plaatsen omdat ik vleesbomen heb bij mijn baarmoeder. De gyneacoloog adviseerde mij een spiraaltje te laten plaatsen in plaats van opereren. Nadat ik het spiraaltje heb laten plaatsen heb ik erge last van haaruitval, gewrichtsproblemen en leverafwijkingen. Mijn haar is in enkele maanden gehalveerd en het wordt steeds erger. Volgens de gyneacoloog kunnen deze klachten niet van het spiraaltje komen. Zelf denk ik dat dit er wel van komt. Nu is mijn vraag, kan mijn haaruitval wel van het spiraaltje komen? En is het verstandig om hem te laten verwijderen?

Antwoord

Mirena spiraal is een hormoonspiraal waarvan de hoeveelheid hormoon welke afgegeven wordt zeer laag is. Zeker in vergelijking met de pil is de dosering laag te noemen. Evenals de gynaecoloog denk ik dat de leverafwijkingen en de gewrichtsklachten niet in relatie staan tot het hebben van een Mirena. Ook bij naslag van de bijwerkingen zie ik dat dit geen (bekende) bijwerkingen zijn van de Mirena. Haarverlies staat wel in de bijsluiter. Maar dit komt zeer zelden voor. Daarnaast kunnen haren ook dunner worden ondanks het hebben van Mirena. Ik heb deze bijwerking in de praktijk nog niet gezien.

Haren herstellen zich vaak weer. Dit kan wel enkele maanden duren.

Verwijderen van de Mirena is een besluit dat ik niet voor je kan nemen. Daarbij moet je nagaan of het positief effect heeft op je vleesboomklachten. Daartegenover plaats je de mogelijk negatieve effecten op je haar. Je kan kiezen om even af te wachten. Je kunt natuurlijk ook even overleggen met je huisarts.

José de Jongh-van Hoof

Tags in dit artikel:

harenmirena
13 reacties
Johannes3vers16
Lieve vrouw,

Voel me geroepen toch even te reageren op uw vraag. Begrijp ook dat het heel erg moeilijk is, vooral m.b.t. vleesbomen (weet er alles van, wat heb dit ook gehad) ook was toen voor mij het advies het plaatsen van een spiraaltje en heeft de gynaecoloog dat toen ook gedaan.

Na ongeveer 4 jaar kwam ik er achter dat een Mirena-spiraaltje abortief was, via het archief van Refoweb. Zal een hele schok voor je zijn als je dat leest, want dat was het voor mij ook maar toch is het waar. Ik kreeg ook van allerlei klachten en de artsen begrepen er niets van, totdat ik op Refoweb in het archief 2 artikelen las over het Mirena-spiraaltje. Ik ben toen erg geschrokken en ben door een diep dal gegaan. Ik heb contact gezocht met de VBOK en die konden dit alleen maar bevestigen.......

Ik ben direct naar de huisarts gegaan en omdat ze mij weer meer tabletten wilde geven (ook i.v.m. bloeddruk) heb ik gevraagd of ze het spiraaltje wilden verwijderen, omdat ik zeker wist dat hier de klachten door kwamen. Ze keek me wat ongeloofwaardig aan, maar wilde het toch proberen.

En na nog geen 2 weken was ik totaal vrij van klachten, onvoorstelbaar maar waar. Zelf is zij geen gelovige huisarts, maar ze gaf zelf ook toe toch wel eens moeite te hebben met het plaatsen van een spiraaltje vooral ook voor gelovige mensen zei ze.

Dit moet ons wel allemaal aanzetten tot nadenken en wens je ook van harte toe dat je in biddend opzien naar Hem al je geloof en vertrouwen op Hem stelt, want dan zal Hij je niet teleurstellen want dat heeft Hij bij mij ook niet gedaan.

Ik werd op een gegeven moment bepaald (nadat ik eigenlijk ten einde raad was) en niet meer wist hoe Hij dit zou kunnen en willen vergeven bij de woorden van Jezus aan het kruis "Heden zult gij met mij in het paradijs zijn" en tegen wie zei Hij dit? Tegen de moordenaar aan het kruis..............en zei Hij dit ook tegen mij!

Want Hij is onze God, en wij
Zijn 't volk van Zijne heerschappij,
De schapen, die Zijn hand wil weiden.
Zo gij Zijn stem dan heden hoort,
Gelooft Zijn heil- en troostrijk woord;
Verhardt u niet, maar laat u leiden.
Cloudsadmirer
Tjonge... wat een ontzettend mooie, openhartige en eerlijk reactie Johannes3vers16!!
toetje
Ik heb ook sinds kort een mirena. Mijn huisarts is ook christelijk. Zij heeft me verzekerd dat de mirena absoluut niet abortief is. Zij ondersteunde dit door namen te noemen van collega artsen, die bekend staan als reformatorisch, welke de mirena ook verantwoord noemen. Wie heeft er nu gelijk??
1a2b3c
Ik heb ook een mirena spiraaltje gehad en in de folder die erbij zat stond dat het ook abortief werkt voor het geval dat!!
Volgens mij zijn alle spiraaltjes abortief, gelukkig wist ik het en heb er wat anders naast gebruikt.
Catherine
Zo, dat is heftig zeg ! Maar vraagstelster heeft ook leverafwijkingen, kan dat dan ook daardoor komen ? Ik denk dat zoiets wel abortief is, er wordt immers voorkomen dat een bevrucht eitje zich kan innestelen ? Ik persoonlijk zou het doodeng vinden, zoiets te laten plaatsen. Het is toch lichaamsvreemd zal ik maar zeggen.
En is er toch niet een minieme kans om zwanger te worden ?
Johannes3vers16
@toetje,

In onze huisartsenpraktijk werken 2 artsen. Een reformatorische (zit zelfs bij mij in de gemeente!) en een vrouwelijke arts en zij is absoluut niet gelovig. Toen ik dit met haar besprak zei ze: "Zie je dat nu wel, ik heb het al eens met die andere christelijke arts besproken en ik heb er moeite mee en hij niet".

Ik raad je contact op te nemen met de VBOK (heet anders tegenwoordig maar heb ik even niet paraat), zij zullen je uitleggen dat is absoluut wel abortief is!

Begrijp het ook hoor @1a2b3c, maar ondanks dat (bv extra condoom) is het toch niet 100% "waterdicht!"
1a2b3c
Ik heb er een paar maatregelen naast genomen ;) ik was veel te bang...
Ik heb het ook niet lang gehad 6 maanden en toen alsnog operatie.
Roeltje
Ook ik heb ooit een mirenaspiraaltje gehad tegen het vele vloeien. Toen ik hem echter had kreeg ik dezelfde klachten als met het gebruik van de pil. Volgens de arts lag dat niet aan de mirena maar ik weet één ding: Hoe men ook dweept met de mirena voor mij nooit meer!
In die tijd heb ik een poosje op een forum gezeten van mensen die ook klachten hadden door het gebruik van de mirena. Je zou kunnen kijken of dat er nu nog is.
Daarbij kwam ook nog het dilemma of het wel of niet abortief werkt. In dat geval kun je volgens mw. Hoek-van Kooten een condoom gebruiken tijdens de vruchtbare dagen. Helaas had ik geen vruchtbare dagen meer. Tenminste voor mij waren die niet meer waarneembaar omdat er geen vruchtbaar slijm meer was wat ook het gevolg is van de mirena en ik had de ene keer wel en de andere keer geen eisprong. (Kun je trouwens alleen achter komen door te temperaturen.)
Op dit moment ben ik gewoon aan de staaltabletten. Wat de beste oplossing is bij vleesbomen weet ik niet. Ik begrijp dat het heel moelijk is. In die tijd liep ik ook tegen een muur op. Misschien zou je hem kunnen laten verwijderen en kijken wat er gebeurt. Dan kun je hem evt. alsnog weer laten plaatsen of toch een operatie overwegen. Een gynacoloog adviseert wat maar zelf weet je het beste of het wel of niet goed voelt.
toetje
een eisprong heb ik ook deze keer duidelijk gevoeld, maar volgens mijn ha wordt het baarmoederslijmvlies ondoordringbaar gemaakt voor zaadcellen. en door de hormoonafgifte in de baarmoeder wordt het slijmvlies niet opgebouwd, waardoor je minder of niet meer menstrueerd.
Roeltje
@toetje, mocht er toch onverhoopt een bevruchting plaatsvinden dan kan het bevruchte eitje niet innestelen maar wordt afgestoten door de mirena. Bij pilgebruik is dit anders. De pil heeft ook een dubbele werking, maar neem je hem strikt op een vast tijdstip per dag dan vindt er geen bevruchting plaats! Eigenlijk zijn er maar twee manieren die etisch verantwoord zijn, nl. de pil en het condoom, hoe graag artsen dit ook anders willen.
Lees a.u.b. de folder/bijsluiter van de mirena nog eens goed. Ergens staat vermeld wat er gebeurt als er toch een bevruchting plaatsvindt.
Hopeful
Ik meen me te herinneren dat er nog niet zo lang geleden een vraag was over de pil en dat daarin werd gezegd dat deze ook abortief zou werken.Ik heb het even opgezocht: http://refoweb.nl/vragenrubriek/16507/dubbele-hersenbloeding-na-spoedkeizersnede.html

Omdat ik hier nog nooit van gehoord had ben ik even verder wezen zoeken op het internet en kwam het volgende tegen:

1. De pil

'De pil', ook wel combinatiepil genoemd, bestaat uit een oestrogene en een progestagene component. Progestagenen zorgen ervoor dat er geen zwangerschap optreedt en oestrogenen zijn toegevoegd om een 'normaal' bloedingspatroon te krijgen, lijkend op een gewone cyclus.

De pil remt zowel de eicelgroei als de eisprong. Ook de kwaliteit van het baarmoederhalsslijm gaat erop achteruit, zodat zaadcellen moeilijker doordringen tot de baarmoeder en een eventuele innesteling, mocht er toch een eitje bevrucht raken, onmogelijk wordt gemaakt. Van dat laatste zijn weinig pilgebruiksters zich bewust, al is het wel terug te vinden in de bijsluiter.

(http://www.marriagecourse.nl/cursus-volgen/nieuws/%E2%80%98christelijke%E2%80%99-anticonceptiemiddelen)

Ik vind het nu dus moeilijk om te zeggen dat deze bij de ethisch verantwoorde anticonceptie hoort. Ik heb hem vroeger ook jaren geslikt, maar wist dit dus echt niet. Dan blijft volgens mij alleen het condoom en NFP over of niet?
Roeltje
@Hopeful, het volgende kwam ik tegen in het archief van refoweb:

Aan mw. Hoek-van Kooten. Ook ik heb last van heftige menstruaties en mijn huisarts heeft mij een mirenaspiraaltje geadviseerd. Ook ik had mijn twijfels over de abortieve kant hiervan. Uit het antwoord van mw. Van Beest op deze site constateer ik het volgende: Bij een mirenaspiraaltje is er een kleine kans op bevruchting waarbij het mirenaspiraaltje wel abortief werkt. Heb ik dat goed? Mijn vraag is echter ook: Hoe zit dat met "de pil"? Heb je bij de pil ook een kleine kans dat ie abortief werkt? Zoiets stond pasgeleden in een reactie in het RD. Jaren geleden heb ik ooit de pil gebruikt. Ik kon daar toen niet tegen. Nu durf ik dit niet weer te proberen of kan een ander soort pil minder bijwerkingen geven? Wat blijft er verder voor mij over als het mirenaspiraaltje en de pil afvallen om het vloeien tegen te gaan? Alvast hartelijk bedankt voor uw antwoord.

Antwoord:

Inderdaad is er bij het mirenaspiraaltje een kleine kans op bevruchting. Door datzelfde spiraaltje kan er dan vervolgens geen innesteling plaatsvinden. In de anticonceptiepil zitten twee hormonen: oestrogeen en progesteron. Als de pil nauwkeurig geslikt wordt dan zal er geen eisprong plaatsvinden. Ook het slijm in de baarmoedermond wordt heel erg stug zodat er eigenlijk geen zaadcellen doorheen kunnen. De kans op een bevruchting is dus nihil. Ik ben het dan ook niet eens met de reactie in het RD dat er een kleine kans is dat de pil abortief werkt.

Inderdaad werkt het mirenaspiraaltje wel goed tegen hevige menstruaties vanwege het progesteron wat vrijkomt en het baarmoederslijmvlies doet slinken en zodoende dus minder kans geeft op hevige bloedingen. Bij hevige bloedingen zou je het eventueel kunnen combineren met een andere vorm van anticonceptie zoals het gebruik van het condoom rond de vruchtbare dagen.

Alie Hoek-van Kooten
toetje
In de bijsluiter van de mirena staat: de anticonceptieve werking is gebaseerd op de volgende effecten: a. het slijm wordt taaier, waardoor de zaadcellen er moeilijker doorheen kunnen b.door afgifte van het hormoon levonorgestrel in de baarmoeder kunnen zaadcellen niet normaal bewegen en functioneren c. het baarmoederslijmvlies wordt niet of nauwelijks opgebouwd, hierdoor kan als er toch een bevruchting plaatsvindt een bevrucht eitje zich niet innestelen d. door de aanwezigheid van een vreemd voorwerp in de baarmoeder kan een eitje dat eventueel is bevrucht zich niet innestelen e. bij sommige vrouwen wordt de eisprong onderdrukt.
Dit lijkt me heel duidelijk. Rond de vruchtbare dagen is het dus zeker zaak om een condoom te gebruiken. Blijft voor mij nog even de vraag over, of je door bovenstaande effecten nog kunt opmerken wanneer er een eisprong aan zit te komen. Want dan zou je dus altijd een condoom moeten gaan gebruiken. Dit kan wel, maar dan heb je de mirena niet meer voor anticonceptie, maar mogelijk voor andere ongemakken (vleesboom, stemmingswisselingen door hormonen, hevig menstrueren, enz.)