Doorbrekend werk van de Heilige Geest

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Geachte ds. Vreugdenhil. Zou u iets willen zeggen over het volgende. Ik heb gezocht, maar heb er maar weinig over kunnen vinden. Misschien heb ik niet goed gezocht. Heb o.a. Calvijn z’n “Institutie” geraadpleegd. De vraag is: de verzegeling met de Heilige Geest is mét het geloof gegeven. Maar bestaat er zoiets als het doorbrekend werk van de Heilige Geest? En hoe uit zich dat? (Vraag naar aanleiding van Efeze 1 vers 13.) Mij is gevraagd daarover te spreken. Maar ik weet niet precies wat men onder het doorbrekend werk van de Heilige Geest verstaat. Zou u daar iets over willen zeggen?

Antwoord

Inderdaad is de verzegeling met de Heilige Geest het deel van alle gelovigen. Efeze 1:13 betekent dat die verzegeling kwam toen het geloof kwam. Verder blijkt het uit DL V art. 8 en NGB art. 27 eerste stuk.

Vaak wordt deze verzegeling verward met een latere verzekering van het geloof door het werk van de Heilige Geest. Als je vraagt naar doorbrekend genadewerk, dan moet je vooral denken aan de verzekering van het geloof in het leven van Gods kinderen als het geloof “geoefend wordt” of in gewone taal gezegd: als het geloof groeit en toeneemt. Dat doorbrekend genadewerk komt vooral tot uiting dat je als gelovige zeker mag weten dat je een kind van God bent, dat je zonden vergeven zijn, dat je toekomst in de eeuwige heerlijkheid zeker is. Het is vergelijkbaar met de vervulling met de Heilige Geest woordoor je die zekerheid krijgt van de aanneming tot kinderen en je aandeel in Christus, maar vooral ook de gedrevenheid om anderen te bereiken met het evangelie. Je mag met vrijmoedigheid God je Vader noemen en Christus je oudste Broeder.

Er zou nog veel over te zeggen zijn, maar dan maak ik het misschien juist ingewikkelder. De verzegeling met de Geest is hetzelfde als de doop met de Geest, dat is inherent aan de wedergeboorte. De vervulling met de Geest is een proces waar de een lang over doet en de ander kort. Als je een minuut in een plensbui loopt ben je net zo nat als dat je een uur in de motregen loopt.

Ik wens je die heerlijke vervulling met de Geest van harte toe. Dat is een doorgaand proces, want wij zijn lekkende vaten en daarom moeten we telkens weer opnieuw bij de bron gehouden worden.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Tags in dit artikel:

doop met Heilige Geest