Hoe kan het dat onze liefde voor een mens kan stoppen? Komt dit doordat het niet...

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Hoe kan het dat onze liefde voor een mens kan stoppen? Komt dit doordat het niet gevoed wordt, of door nare ervaringen met die persoon; dat die gevoelens er dan voor zitten? Concreet: ik hield veel van mijn vriendin, maar de wijze waarop zij ons contact heeft verbroken en verbroken laat zijn, heeft wel gemaakt dat ik die liefde niet meer zo kan (!) voelen. Is die liefde dan weg? Gaat die liefde dan weg als ze niet meer gevoed wordt, of door negatieve ervaringen? Of is die liefde er nog wel, maar zitten er andere gevoelens voor? Bijvoorbeeld gevoelens van boosheid, teleurstelling, pijn, verdriet? Ik raak daar door in verwarring en zeker als ik dan een nieuwe vrouw tegenkom die hartelijk en warm voor me is, dan voel ik nieuwe liefde. Dan denk ik: maar ik hield toch van mijn vriendin? Hoe kan dit alles?

Antwoord

Beste jongeman,

Liefde is als een plant die licht, lucht, ruimte, voedsel en water nodig heeft om te kunnen groeien. Liefde kan verdwijnen als het niet gevoed wordt, maar óók als er geen lucht meer bij kan komen, of als er geen ruimte meer is om te groeien. Het is goed om gevoelens te analyseren. Je noemt ze zelf al: boosheid, teleurstelling, verdriet, pijn... het kan allemaal een rol spelen. Het is goed om bij jezelf na te gaan wát er aan de hand is/was. Oók ten aanzien van een nieuwe vrouw: is hartelijkheid en warmte voor jou genoeg om (onmiddellijk) nieuwe liefde te voelen?

Sterkte, hoor. Bedenk maar dat liefde soms hard werken is: het gaat niet vanzelf! En het moet van twéé kanten komen, wil het uitgroeien tot een gezonde relatie!

Groeten, Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

psychologie