Ga heen en zondig niet meer

Ds. H. Paul / 2 reacties

Vraag

Diverse antwoorden op deze vraag heb ik al gelezen en troost uit geput. Ik heb een relatie gehad met een jongen, waarbij er gemeenschap heeft plaatsgevonden, meerdere keren. Vanwege onoverkomenlijke verschillen in het geloof is het uitgemaakt (door mij, omdat ik niet zonder God kon, en dat ik dat wel zou moeten als ik met hem verder zou gaan). Na een hele poos heb ik weer een vriend. Op een best bijzondere manier hebben wij elkaar ontmoet en in het begin was ik de Heere ook ontzettend dankbaar. Maar nu is er een schaduw over geworpen; is dit geen overspel? Aan de ene kant vertrouw ik erop dat het de wil van de Heere was dat de ene relatie 'uitging' en dat de andere relatie weer 'aanging', en ook dat de jongen waar ik nu verkering mee heb de Heere voor mij bedoeld heeft; eigenlijk had (want heb ik die mogelijkheid niet verschrikkelijk verspeeld?). Het legt me lam, voel grote verbrokenheid over wat ik gedaan heb in het verleden. Maar iedere keer als ik denk; zal ik het dan maar uitmaken met deze jongen, dan denk ik weer aan de belofte die de Heere gaf: Ik zal u wederom zien. Maar aan de andere kant trekt het eisende recht aan mij... het is een grote worsteling en krijg er maar moeilijk duidelijkheid in. Mogelijk spelen ook psychische factoren een rol, omdat de andere relatie niet 'gezond' was (in zowel seksueel als sociaal-liefde opzicht, en ik 'bang' voor die jongen was). Ik kom zelf uit de Ger. Gem. Het is geen vereiste, maar misschien is het (voor mij zelf) fijn om ook een antwoord van een Ger. Gem.-dominee te krijgen.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagstelster,

Het is een eerlijke en duidelijke vraag die je me voorlegt. Weet je waar ik direct aan dacht? Aan het woord van de Heere Jezus tot die vrouw, die gegrepen werd bij haar overspel (Joh.8): "Ga heen en zondig niet meer.” Ga heen, dat betekent: ga verder op je levensweg.

Wees dankbaar, dat de Heere je van het eerdere zondige leven afkeerde. Dat Hij een nieuwe weg opende. Met droefheid zul je op het verleden terugzien. Soms kan de Heere ons wel eens laten zien, wie we zijn van onszelf, waarbij natuurlijk de volle verantwoordelijkheid voor ons blijft. Maar als Hij door Zijn genade een nieuwe weg opent, houdt de gedachte aan het verleden ons klein. Maar ook als het goed is als een bedelaar bij Hem. Daarin wordt Hij verheerlijkt. Luther schrijft: Het eren van God door een christenmens bestaat meer uit het ontvangen van God, dan het geven aan God.

Laat het een zaak blijven tussen God en je ziel en heb Hem in alles nodig. We blijven bedelaars. Maar je mag nu verder gaan in afhankelijkheid van de Heere. Maar zondig niet meer.

Hartelijke groet,
Ds. H. Paul

Tags in dit artikel:

seksualiteit voor het huwelijk
2 reacties
Roozemond
Lieve vraagstelster, wat een strijd, wat een worsteling. Dapper dat je het open gelegd hebt. Wij mensen, maken fouten in dit leven. Ik ben blij dat je niet zonder God kan en dat je Zijn belofte dicht bij je mag dragen, Zijn beloften zijn Ja en Amen! Mag ik je bemoedigen? Misschien wel eens van Corrie ten Boom gehoord? Toen ik je vraag las, liet God me zien dat ik het gelezen stukje van afgelopen dinsdag aan je door moet geven, en dat doe ik met alle liefde! Laat het goed tot je doordringen, lees het rustig door.

13 oktober

Ik bezocht een weefschool, waar de leerlingen prachtige kunstwerken maakten. Ik vroeg: Als je een fout maakt, moet je die er dan uitknippen of weer opnieuw beginnen? Een leerling zei: Nee. Onze leraar is zo'n groot kunstenaar dat, als wij een fout maken, hij die gebruikt om het patroon nog mooier te maken. Dat doet de Heere ook met onze fouten. Hij is de grootste Kunstenaar, maar wij moeten ons aan Hem overgeven. Geef uw fouten over aan de Heer. Hij wil ze gebruiken om het patroon van uw leven mooier te maken.

Uw geloof heeft u behouden. Matth. 9: 22

Heer, wij kunnen zo in de put zitten, als wij een fout maken. Het is heerlijk te weten dat U onze fouten kunt herstellen en ze soms gebruikt, omdat U de Meester-Kunstenaar bent.

Van harte Gods nabijheid, Hij wacht op jou!! De duivel wil jou in de put houden, maar Hij die in jou is, is machtiger dan de duivel! Hij heeft een prachtig plan met jouw leven! Zie op Hem en geef je over!
Maartje
Een mooi en pastoraal antwoord van ds. Paul.

Tussen twee haakjes: Je hebt je vriend toch wel verteld over je eerdere relatie?

Wat een onuitsprekelijk wonder dat de Heere onze zonden genadig wil vergeven en dat Hij ons doet terugkeren tot Hem, ook al verknoeien wij het telkens weer opnieuw. Hij is en blijft Zelf de eerste in het opzoeken van zondaren.
Dit alles heeft God Zijn Zoon gekost. Het zicht op de lijdende Borg maakt de zonde zo bitter.
Dat je worsteling je temeer mag uitdrijven om het bloed van de Heere Jezus Christus nodig te hebben. En dat hebben we allemaal nodig.

Van harte de hulp en nabijheid van de Heere in je worsteling gewenst!