Het geloof van Jezus

Ds. A.J. Schalkoort / 4 reacties

Vraag

Wat betekent het geloof van Jezus, wat geloofde Hij en wat houdt dat in voor ons? Wij moeten toch iets heel anders geloven? Ik heb het wel eens uit horen leggen maar ik snapte het niet. Misschien kunt u het eenvoudig doen?

Antwoord

De vraag vind ik een beetje merkwaardig. Zou de vragensteller wat meer kunnen zeggen over wat hem destijds daarover gezegd is en wat hij niet snapt.

Ds. A. J. Schalkoort

Naschrift redactie: Toelichting kan via vragen@refoweb.nl

4 reacties
waldboy
Geloof moet hier worden vertaald met vertrouwen.
Jezus vertrouwde volkomen op God, zijn Vader.
Jezus deed zonder meer wat God tegen hem zij.
plderoos
Ik snap het wel en zal even een poging doen.

In romeinen 3, Gallaten 2, en Filipenzen 3, wordt gesproken over het feit dat wij behouden worden door het geloof van Jezus Christus. tenminste .... in de SV en de King James, alle andere vertalingen laten interpretatie toe en maken er 'geloof IN'van. Want Jezus was toch God en waar moest hij dan in geloven?

Maar dan vergeet je dat Jezus ook volledig mens was. En de mens moet in God God geloven. Geloof is de vaste grond van de dingen die je niet ziet, of, zoals de catechismus het zegt, zeker weten en vast vertrouwen. In de King James vertaling is geloof ook steevast vertaald met Faith. En dat moest Jezus net zo goed als wij. Hij is net zoals wij verzocht geweest maar is wel blijven vertrouwen. Hij liep wel over het water en Petrus maar een paar stappen. Jezus was net als wij gewoon (ook) gewoon mens en moest geloven dat God het goed met Hem zou maken.

En dat wij behouden worden door het geloof van Jezus is een behoorlijk belangrijk verschil. Want als Jezus alleen maar de straf had gedragen waren wij het nog steeds niet waard om door God behouden te worden. Als een pedo zijn straf heeft uitgezeten wil je hem nog steeds niet in je wijk hebben, hij is nog steeds een pedo. Maar nu wordt niet alleen de betaling van de schuld, maar ook de volkomen gehoorzaamheid, de zondeloosheid van Jezus óns toegerekend, en dus kunnen wij behouden worden.

Het zou ook niet best zijn als wij door óns geloof behouden zouden moeten worden. Aan Jezus zie je waar je mét geloof allemaal toe in staat bent, brood wordt meer, water houdt zich rustig, wind gaat liggen, duivelen treden uit, ziekten worden bestraft alsof het allemaal niks is. Daar zijn wij helemaal niet toe in staat en daar moet je uit concluderen dat ons geloof niet toereikend is voor ons behoud. Gelukkig dus maar dat het geloof van Jezus op onze rekening wordt gezet.
waldboy
@plderoos.

Mooi antwoord. Heb er alle respect voor.
Maar hou het toch maar bij de mijne.
Is wat korten en simpelder.
plderoos
@ Waldboy HAHAHA, goeie!

Maar 't is maar net wat je goed ligt, ik heb altijd een hoop achtergrond informatie nodig voor ik snap waar het over gaat. En nu kan de vraagsteller kiezen :-)