Ik ben een HSP

drs. E.J. (Els) van Dijk / Geen reacties

Vraag

Op dit moment heb ik een heel druk programma. Dat duurt zeker een jaar. Het is een combinatie van school, werken, cursus, en trouwen. Ik ben een HSP. Heeft u a.u.b. tips voor mij hoe ik dit op een goede manier kan plannen? Ik voel me namelijk overvraagd, maar kan niet met iets stoppen. Welke tips kan ik hanteren om dit een jaar vol te houden? Alvast bedankt!

Antwoord

Beste...,

Weet je wat ik altijd tegen mijn studenten zeg die met dergelijke vragen komen? Je moet niet meer willen dan je kunt! Je vindt het misschien flauw dat ik dit nu zo tegen je zeg, maar het is wel de diepe waarheid en wijsheid die onder de materie ligt die jij aansnijdt. Wij mensen hebben de neiging om ons zelf allerlei dingen aan te doen en aan te praten die we vervolgens vertalen in zaken die noodzakelijk zijn. Maar dat is in veel gevallen helemaal niet zo! Concreet op jou toegepast: van wie moet jij naar school in combinatie met werken en een cursus en van wie moet je in een jaar dat toch al zo druk is de nodige voorbereidingen treffen voor een huwelijk? Je zegt dat je niet met iets kan stoppen? Is dat zo? Waarom niet? Er is toch niemand die van jou meer kan vragen dan jij aankunt? Dat zou onmenselijk zijn en dat mag dus niet! Of vraag jij het van jezelf?

Ik ken natuurlijk je situatie niet maar ik heb zo het vermoeden dat beslist iets uit te stellen valt, maar dat dit in jou ogen niet tot de opties behoort. De vraag is of dit waar is. Je moet andersom redeneren: Wat past bij mijn mogelijkheden en wat doe ik dus wel en wat (voorlopig) niet. Zo heeft niemand er iets aan als je half overspannen je huwelijk instuitert bijvoorbeeld. Dat zou echt een valse start zijn. En als er iets is wat zo ontzettend belangrijk is om daar in alle zorgvuldigheid en goed voorbereid en in alle rust aan te beginnen, is het wel een huwelijk. Zo iets belangrijks, zoiets kostbaars. Je mag niet toestaan dat je daar in haast naar toe rent. Zo van: oh ja, dat moet er ook nog bij gebeuren, naast alle andere dingen die je bezig houden.

Als ik jou was, zou ik maar eens een pas op de plaats maken en gaan overdenken wat prioriteit moet hebben het komende jaar en wat eventueel later kan. Goed voor jezelf zorgen is ook een verantwoordelijkheid die je hebt gekregen en die moet je ook serieus nemen.

Het lijkt me goed om samen met je vriend de balans op te maken. Je zult samen met hem in de toekomst voortdurend keuzes moeten maken. Het leven vraagt altijd meer dan je aankan (dat is althans mijn ervaring) dus zul je keuzes moeten maken en prioriteiten moeten stellen anders ga jij eraan onderdoor. En daar is niemand mee gediend. Jij niet en je omgeving niet.

Wat in elk geval altijd helpt, is dat je voor structuur zorgt zodat niet alle aandachtsgebieden van je leven door elkaar lopen. Je moet zorgen dat je overzicht hebt. En daarbij: innerlijke rust. En die kan je alleen maar bewaren als je niet meer van jezelf hoeft dan je aankan.

Ik wens je vastberadenheid in de keuzes die je gaat maken!

Drs. Els  J. van Dijk

Lees meer artikelen over:

hooggevoeligpsychologie