Paar vragen over het christendom

Ds. G.K. Terreehorst / Geen reacties

Vraag

Sinds een paar maanden ben ik Bijbel gaan lezen en in Jezus Christus gaan geloven. Echter heb ik nog steeds mijn twijfels en vragen wat betreft het geloof.

1. Als God de almachtige is, waarom doet Hij dan niet alles wat Hij kan om elke ziel ter wereld te redden? Als Hij almachtig is, zou hij daartoe in staat moeten zijn.

2. Ik vind al die verschillende kerkgemeenten maar vreemd. Ik vind dat alle kerken zich alleen op Jezus moeten richten en niet op het misbruiken van kinderen of witwassen. Als ik naar de kerk wil gaan, naar welke moet ik dan ooit heen? Welke staat het dichtst bij Jezus?

3. Waarom verschilt het OT zoveel van het NT? Mensen stenigen omdat ze werken op zondag gaat er bij mij niet in. Klaar. Ik krijg vermoedens dat al die regels in het OT zijn opgesteld door politieke leiders en dat God iets heel anders bedoelde, want hoe kan God nou zou liefdevol zijn als we mensen moeten stenigen voor dat soort dingen?

Dit waren een paar van mijn vragen over het christendom. Ik hoop dat ik een antwoord krijg, omdat ik graag meer wil leren.

Antwoord

Beste vragensteller,

Bijzonder om te horen dat je de Bijbel bent gaan lezen en in Jezus Christus bent gaan geloven. Christen worden betekent dat heel je leven en heel je denken op de kop gaat. Het betekent dat je het gezag van de Heere Jezus en van de Bijbel in je leven aanvaardt. Het betekent dat je de Heere Jezus volgt, dient en liefhebt. Je zult andere gewoonten moeten aanleren en zult anders over dingen gaan denken. Dat is heel wat. Ik las onlangs het boek van Rosaria Champagne-Butterfield, “Een onwaarschijnlijke bekering”. Dit gaat ook over iemand die tot geloof komt en de levensverandering die dat met zich meebrengt. Dat is een aanrader.

Verder is mijn advies vooral: zoek aansluiting bij andere gelovigen. Bidt of de Heere mensen op je weg wil brengen die in Hem geloven. Met hen kun je over deze dingen spreken en je vragen voorleggen. Het beste is om je aan te sluiten bij een warme en liefdevolle christelijke gemeente. Zoek een gemeente waar de Bijbel absoluut gezag heeft en waar men de belijdenisgeschriften onderschrijft. Ook hierin mag je bidden of de Heere je daarheen wil leiden. Helaas zijn er ook kerkelijke gemeenten waar dat anders is. Met schaamte lees ik soms de berichten op internet waar je over schrijft. Helaas zit ook de kerk vol met zondige mensen. Een perfecte kerk zal je niet vinden. Wanneer je zo bij een gemeente bent aangesloten en fijne vrienden hebt, kun je hen de vragen voorleggen die je hebt.

De vragen die je hebt zijn niet in enkele woorden te beantwoorden. Sommige dingen zul je ook pas begrijpen als je de Heere langer en beter kent. Er zullen ook zaken zijn die je nooit helemaal zult begrijpen. Dat heeft elke gelovige. We moeten goed beseffen dat God zoveel groter en machtiger is dan wij. Als ons verstand een waterdruppel is, dan is Gods wijsheid een oceaan. Geloven betekent niet alles van God begrijpen, maar het betekent Hem vertrouwen en volgen.

Om toch even op je vragen in te gaan. Het behoort tot de basisovertuigingen van elke gelovige dat zowel het Oude als het Nieuwe Testament het Woord van God zijn. De God van het Oude Testament is Dezelfde als de God van het Nieuwe Testament. We ontmoeten in het Oude Testament een God die de zonde uiterst serieus neemt. Een God die zo heilig is dat Hij geen zonde door de vingers kan zien. Onze zonden wekken de rechtvaardige toorn van God op. Hij heeft het recht om ons allemaal te straffen. Het zou eerlijk zijn als niemand behouden werd. Dat gaat in tegen ons moderne gevoel. Pas wanneer we dat gaan zien en begrijpen zullen veel zaken op hun plaats vallen. Dan gaan we ook het grote wonder begrijpen van Gods genade. Dat Hij Zijn geliefde Zoon zond naar deze wereld om verzoening te doen voor de zonde. Dat Hij Zelf een vreselijke dood wilde sterven, zodat wij kunnen leven. Bidt om wijsheid en licht van God over deze vragen.

Ps. Zoek eens via het zoekprogramma in het archief van Refoweb naar antwoorden op je vragen. Er zijn genoeg anderen die met dezelfde vragen als jij worstel(d)en.

Kand. G. K. Terreehorst

Tags in dit artikel:

christendomOude Testament