Christenen discrimineren homo’s

Kand. G.A. van Ginkel / Geen reacties

Vraag

Mijn collega zei: christenen en moslims discrimineren homós. Ik zei dat dit niet waar is, maar hij zei: dat doet de ChristenUnie ook. Als je wordt geweigerd op grond van je geaardheid is dat discriminatie. Wist niet wat ik moest zeggen. Eigenlijk is dat toch zo?

Antwoord

Homofilie is een uitvloeisel van de zondeval. De gebrokenheid van de scheppingsorde komt ook hierin tot uiting. Geen enkele homo wordt geweigerd op grond van zijn geaardheid zondermeer. Hij is als ieder ander van harte welkom in de christelijke gemeente en wordt niet op de voorhand uitgesloten of uitgestoten. Integendeel. Wel wordt hij vanuit Gods Woord vermaand, terechtgewezen of in uiterste instantie geweigerd (aan het Heilig Avondmaal bijvoorbeeld) vanwege de manier waarop hij met zijn geaardheid omgaat. Binnen het Woord van God is er namelijk geen enkele ruimte voor praktiserende homoseksualiteit. Het is de Heere een gruwel en kan dan ook nooit worden rechtgepraat.

Discriminatie? Welnee! Als ik lid wil zijn van een bepaalde vereniging of politieke partij, dan zal ik me aan de regels van die vereniging of partij moeten houden. Als ik me aansluit bij de voetbalvereniging en vervolgens mijn medespelers dwing te accepteren dat ik in het spel voortdurend handbal, dan krijg ik terecht een door mijzelf veroorzaakt probleem. Als ik me niet aanpas (conformeer aan de geldende norm en regel) moet ik letterlijk en figuurlijk het veld ruimen. Ieder zal ervan overtuigd zijn dat dit zeer terecht is en dat er van discriminatie geen enkele sprake is. Of, anders gezegd, als ik als man lid wil worden van de vrouwenvereniging, dan is dat onmogelijk. De statuten laten dat terecht niet toe. Niemand zal dan toch beweren dat ik word gediscrimineerd!? Kortom, als ik als homo christen wil zijn, dan zal ik in gehoorzaamheid moeten en willen buigen voor hetgeen Gods Woord mij zegt.

De kerk is ondertussen geen vereniging, maar het lichaam van Christus, handelend en wandelend in gehoorzaamheid aan het Woord van God, biddend om licht en leiding door de Heilige Geest. Allen staan wij onder de tucht van het Woord. Daarom wordt praktiserende homofilie niet verdragen of goedgekeurd. Het kan niet; het mag niet. Dat is geen discriminatie, maar gehoorzaamheid. Maar ook die man die zijn ogen laat gaan over die twee fietsende jonge meisjes met onzuivere gedachten in zijn hoofd en hart, hoort vanuit het Woord: dit is de Heere een gruwel. God, de Heere, meet niet met twee maten. Hij trekt niemand voor.

Kand. G. van Ginkel

Tags in dit artikel:

geaardheid