Pijnlijke steek

drs. A.J. van den Noort / Geen reacties

Vraag

Ik ben een man van midden in de dertig, gezond gewicht, gezonde eetlust maar sinds enige tijd heb ik af en toe een heftige korte en pijnlijke steek in de buurt van mijn anus. De pijn schiet in mijn onderbuik (midden onder de navel). Deze pijnscheut duurt maar een paar seconden. 's Nachts heb ik hier geen last van. Ik vraag me af of dit verschijnsel met stress/spanning te maken kan hebben. In een rustige periode, waarin ik ook gewone ontlasting heb, zijn de pijnscheuten vrijwel afwezig. Kunt u mij een advies geven of ik hiermee naar de huisarts moet?

Antwoord

Beste vragensteller,

Korte pijnlijke steken/scheuten zijn vaak erg vervelend om te ervaren. Ze zijn echter maar zelden het resultaat van ontstekingen/tumoren etc. Ontstekingen geven vaak veel langer durende pijnklachten, verhoging van temperatuur etc.

Korte steken kunnen inderdaad met spanningen te maken hebben, ook krampen ten gevolge van obstipatie kunnen kort van duur zijn. Het is belangrijk om gezond te eten: veel vezels, groenten, fruit. Ook inname van voldoende vocht (1,5-2 liter water per dag) is aan te raden, naast 30 minuten lichaamsbeweging per dag.

Mochten deze adviezen geen verbetering bieden, dan is het misschien goed om naar je huisarts te gaan om eens over je stress/spanningen te praten en zo nodig daar hulp voor in te schakelen.

Drs. A. J. van den Noort

Tags in dit artikel:

anuspijn