Dordtse Leerregels over heiligmaking of rechtvaardigmaking

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Mijn dominee zegt dat het in Dordtse Leerregels hoofdstuk 5 artikel 10 alleen over de heiligmaking gaat en dat dit niet van toepassing is op de rechtvaardigmaking. Is dat echt waar?

Antwoord

Lopen jullie niet langs elkaar heen? Of is er dogmatische spitsvondigheid in het geding? Het heeft ook alles te maken met de orde des heils. Vanuit de eenheidsgedachten zijn er verschillende gangen en standen in het geestelijke/geloofsleven. Heiligmaking is de vrucht van de rechtvaardigmaking. Om van harte te leven naar Gods Woord en getuigenis om Hem te vrezen, dienen en lief te hebben, door het ware geloof. Daarom kan er niet over heiligmaking gesproken en beleefd worden buiten de rechtvaardigmaking om. Het kan wel, maar dan span je het paard achter de wagen en dat schiet niet op.

Het een vloeit voort uit het andere. Centraal staat in de leer van Dordt de Drieënigheid Gods. Waarvan Paulus zegt: ik wens niemand anders te kennen dan Jezus Christus en Dien gekruisigd.

Ga maar biddend samen met uw dominee rond de tafel zitten met de vraag: hoe bekeert God Zijn volk en wat ken ik er persoonlijk iets van? Wanneer die vraag positief beantwoord mocht worden is het een zaak van het kinderlijk geloof, gelijk onze vaderen dat in de belijdenissen hebben verwoord. Dan doet een kind de was en wassen we elkaar niet theologisch en dogmatisch de oren, maar wassen we elkaar de voeten. Ik bedoel hier niet mee te suggereren dat u dit doet.

Mijn vrouw vroeg mij haar te helpen met het losmaken van een klos garen. Er was niets mee te beginnen, althans voor mijn dikke vingers, overal knopen en alles door elkaar. Ik zag een begin en een einde, maar verder een kluwen garen. Er was geen garen meer mee te spinnen. Begrijpt u het moraal van deze opmerking?

Hartelijk gegroet en probeer samen de knopen te ontbinden. Dan houd je een eenvoudige, beleefde belijdenis over aan Zijn voeten.

Ds. J. D. Heikamp

Lees meer artikelen over:

Dordtse leerregels