Bofepidemie

Ds. C. den Boer / Geen reacties

Vraag

Mijn man is van huis uit niet ingeënt en ik wel. Nu hebben we een tijdje geleden een zoon gekregen. Wij hebben samen in overleg besloten hem niet te laten inenten. Toch vind ik het heel moeilijk om hier 100 procent achter te staan, vooral als je nu hoort dat er weer een bofepidemie is. We hebben het ook samen in gebed neergelegd bij de Heere. Toch blijft die twijfel en onzekerheid aan mij knagen... Stel dat er wat gebeurt?! Aan de andere kant mochten we soms ook weten dat er Eén is die over alles waakt. Heeft u nog tips voor ons hoe hiermee om te gaan?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Uw vraag gaat over bof (parotitis epidemica): een door virus veroorzaakte ontsteking van de oorspeekselklier (aan één of beide kanten). Soms breidt zich deze uit naar andere klieren, maar meestal verloopt deze ziekte onschuldig met als gevolg, dat men er levenslang immuun voor is. Idem de mazelen. Het RIVM meldt ook, dat de ziekte niet ernstig is (nagenoeg geen ernstige complicaties). Men kan deze ziekte beter als kind krijgen; een volwassen man die de bof krijgt heeft meer problemen. Maar m.i. is het onjuist te stellen, dat bij een volwassen man die de ziekte krijgt, kinderloosheid het gevolg is. Overleg deze dingen nog maar eens met een arts.

Onlangs is er een soort epidemische uitbarsting van de bof-ziekte geweest, hoofdzakelijk tussen Zeeland en de Veluwe, dus vooral in dat gebied waar men bezwaar heeft tegen inenting. Overigens biedt inenting bij jonge kinderen geen volledige bescherming.

Gelet op het bovenstaande, behoeft het feit dat uw kind niet tegen deze ziekte is ingeëent, niet echt problematisch te zijn dan alleen, dat uw kind daardoor ziekteverspreider kan zijn, in geval het de bof krijgt. En daarmee is ook het welzijn van onze naasten in het geding.

Ik geef u intussen de raad om uw kind op tijd tegen de bof te laten inenten. Persoonlijk kan ik niet inzien dat dit strijdig zou zijn met Gods voorzienigheid. Ik zie het vaccin waarmee men ingeënt wordt juist als een product dat God de mens geeft om zijn afweer tegen deze ziekte te versterken. Er is immers daarnaast ook o zo veel dat wij tot ons nemen, juist om onze afweermechanismen tegen ziekten in het algemeen te versterken. Bij een epidemie van de bof wapenen we ons tegen het aanwezige gevaar van besmetting met de ziekte.

Het gebed waarin we de Heere vragen om ons te beschermen tegen dreigende gevaren, blijft altijd geboden. Ook meen ik, dat u met uw man in deze zaak eensgezind moet handelen. Als hij zich in zijn geweten niet vrij voelt om uw kind te laten inenten, mag niemand hem dwingen.

Ik hoop, dat een en ander u wat helpen kan in uw meningsvorming.

Uw ds. C.den Boer

Ds. C. den Boer

Tags in dit artikel:

vaccinatie