Overspannen van mijn huidige werk

Ds. B.J. van Vreeswijk / Geen reacties

Vraag

Ik heb een probleem. Ik heb de laatste tijd mijn leven weer een beetje aangepast. Ik ga weer trouw naar de kerk. Ik zit op belijdenis. En nu heb ik nog een probleem. Ik heb het totaal niet meer naar mijn zin op mijn werk. Ik ben hard op zoek naar een andere (administratieve) baan. Daarnaast heb ik ook nog een lichte vorm van spierziekte. Ik zie het echt niet meer zitten. Het is zo moeilijk om in deze richting een baan te vinden, zeker bij een reformatorisch bedrijf. Ik heb het gevoel dat ik bijna overspannen ben van mijn huidige werk. Ik heb een jaarcontract tot 31 december. Ik weet niet wat ik moet doen. Bidden? Ja dat doe ik elke dag. Kunt u mij misschien advies geven.

Antwoord

Beste vriend(in)

Heel persoonlijke vragen in bijzondere omstandigheden zijn vaak gemakkelijker te bespreken met iemand die je kent. Omdat je op belijdeniscatechisatie zit vraag ik mij af waarom je er met je predikant(?) niet over praat? Als daar een drempel ligt wil ik wel proberen iets te zeggen.

In de eerste plaats dat ik een beetje een koppeling voel tussen een opnieuw kerken, het volgen van de belijdeniscatechisatie en de verwachting dat nu je bidden een (snel) antwoord zal opleveren. Bidden en een antwoord zijn geen logische vervolgstappen met een korte tussenpoos. Laat staan dat wij bepaalde verdiensten kunnen aanvoeren als reden tot snelle verhoring. Het gebed betekent onze zorgen aan de Heere voorleggen en vragen om Zijn licht over onze levensweg. Dat kan een lange worsteling betekenen waarin de Heere ook wel een weg gaat die tegen onze verlangens indruist.

Wat is de oorzaak dat je het op je werk niet naar je zin hebt? Het werk zelf, je collega's, je karakter? Vraag je dat eerlijk af. Als je bijna overspannen bent is het verstandig een dokter of deskundige te raadplegen. Dat is ook nodig vanwege je ziekte. Is er een advies wat je wel en niet kunt? Is er therapie mogelijk? Laten je vragen en gevoelens niet een kluwen worden waarbij je ook zelf het zicht op een oplossing in de weg gaat staan.

Solliciteren hoeft toch niet alleen bij een reformatorisch bedrijf? Voorkeur en mogelijkheden moet je eerlijk afwegen. Het zijn wat kanttekeningen waarbij we elkaar niet kennen. Hopelijk helpt het om je zelf terug te vinden en een weg te gaan. Daarin heel veel sterkte met geloof en volhardend gebed toegewenst.

Ds. B. J. van Vreeswijk

Tags in dit artikel:

werk