Als je bloedarmoede hebt, kan het dan zo zijn dat je niet ongesteld wordt? Of da...

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Als je bloedarmoede hebt, kan het dan zo zijn dat je niet ongesteld wordt? Of dat er minder bloed uit komt dan normaal?

Antwoord

Beste dame,

Niet ongesteld worden kan voorkomen tijdens de vruchtbare leeftijd wanneer er sprake is van een laag lichaamsgewicht (anorexia) een sterke gewichtsafname, stress (zowel lichamelijk als psychisch). Het is bijvoorbeeld bekend dat topsporters niet ongesteld worden.

Een relatie met bloedarmoede ken ik niet. Wel kunnen hevige menstruaties de reden zijn van bloedarmoede.

Groeten, José de Jongh

Lees meer artikelen over:

medisch