Vraag: Mijn vriendin heeft onze verkering uitgemaakt omdat ze de lange afstand i...

Ds. M.W. Muilwijk / Geen reacties

Vraag

Mijn vriendin heeft onze verkering uitgemaakt omdat ze de lange afstand in onze relatie niet meer aan kan. In het verleden heb ik mij na het uitgaan van mijn verkering werkelijk vreselijk gedragen tegenover meisjes cq vrouwen. Ik was zelf beschadigd en maakte soms echt lompe, grove of anderszins slechte opmerkingen. Hoe kan ik voorkomen dat ik weer in een dergelijk gat val?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Wanneer een verkering uitgaat, kun je inderdaad met een kater achterblijven. Dit is begrijpelijk. Het gevolg dat dit voor jou heeft, zul je alleen moeten verwerken. Maar je vraag heeft me wel enigszins verbaasd, omdat ik niet helemaal begrijp hoe je ertoe komt om je zowel in spreken als in doen kwetsend op te stellen tegenover vrouwen in het algemeen.

Je vraagt hoe je dat kunt voorkomen, kan ik slechts gedeeltelijk beantwoorden. Een belangrijk aspect om dit te voorkomen is jezelf de vraag te stellen: “waarom doe ik zo?”, “wat denk ik ermee te bereiken?” Keer tot jezelf in en vraag jezelf af wat de reden is dat je de dingen doet en zegt, die je doet en zegt. Een vermoeden van mijn kant is dat je hiermee je teleurstelling over de verkering die is uitgegaan wilt verwerken. Je schiet echter niets mee op door anderen te kwetsen. Dus het eerste is tot jezelf inkeren en je afvragen wat je denkt te bereiken door dit te doen.

Veel belangrijker is dat je dit aan de Heere voorlegt in het gebed en bidt dan de dichter van Psalm 141 na: “HEERE! zet een wacht voor mijn mond, behoed de deur mijner lippen. Neig mijn hart niet tot een kwade zaak, om enigen handel in goddeloosheid te handelen...” Een biddend leven waarbij je jezelf leert kennen is de beste remedie tegen een kwalijk handelen en spreken.

Sterkte gewenst en ik hoop dat dit antwoord je op de goede weg helpt

M. W. Muilwijk

Ds. M.W. Muilwijk

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Aalst
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

psychologie